Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

STV-3909 Mastergradsoppgave i Master of public administration - MPA - 30 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Master of public administration. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Kvalifiserte søkere som tidligere har fullført og bestått alle fagemner i programmet kan søke opptak på masteroppgaveemnet. Søknadskode: 9371 - enkeltemner på masternivå.


Innhold

Mastergradsoppgaven er et selvstendig forskningsarbeid gjennomført i henhold til vitenskapelige prinsipper og metoder, og kan være av teoretisk eller empirisk art. Det forventes imidlertid ikke at det skal gjøres nye funn eller utvikles ny teori, men oppgaven skal oppfylle grunnleggende krav til et vitenskapelig arbeid både med hensyn til problemstilling, metodebruk, analyseformer og innhold.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

Hvordan man planlegger og gjennomfører en vitenskapelig undersøkelse, teoretisk så vel som empirisk formulering av problemstilling og valg av teori og metode tilpasset denne analyse av et materiale.

Ferdigheter

Studenten kan:

Være i stand til å planlegge og gjennomføre en selvstendig undersøkelse innen faget som tilfredsstiller grunnleggende vitenskapelige krav.

Kompetanse:

Kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre selvstendige undersøkelser basert på grunnleggende vitenskapelige krav, og til å vurdere undersøkelser gjort av andre.


Undervisnings- og eksamensspråk

Oppgaven kan skrives på norsk, engelsk, svensk eller dansk

Undervisning

Undervisningen består av kollektiv og individuell veiledning. Studenten får tildelt individuell veileder for mastergradsoppgaven. Det arrangeres prosjektseminarer i skriveperioden, hvor studentene får mulighet til å presentere og diskutere masterprosjektet med studenter og faglærere, med spesiell vekt på å utvikle arbeidet til en ferdig masteroppgave. Nettbasert læringsplattform anvendes til å støtte for eksempel kommunikasjon, samarbeid og læring.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.