Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
STV-3901 Masteroppgave i organisasjon og ledelse - 50 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav:
For å kunne ta dette emnet kreves at man har avlagt bachelorgrad hvor følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
(jfr. opptakskrav for mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse).
For å kunne framstille seg til eksamen i STV-3901 må studenten ha avlagt eksamen i alle obligatoriske, og valgfrie emner tilsvarende 20 studiepoeng, på mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse. Det er mulig å søke innpassing av valgemner fra andre utdanningsinstitusjoner.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- hvordan man utformer en forskbar problemstilling og velger relevante teoretiske begreper og modeller for å belyse denne
- egnede metoder, og kan foreta en reflektert diskusjon knyttet til valg og relevans for eget forskningsprosjekt
- hvordan man samler inn og behandler eget datamaterialet i tråd med gjeldende forskningsetiske og kvalitetsmessige standarder
- hvordan man analyserer og presenterer studiens problemstilling
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle en forskningsdesign og gjennomføre teoretiske og/eller empiriske analyser basert på eget eller foreliggende materiale
- foreta selvstendige refleksjoner knyttet til de valg og avveininger fasene i forskningsprosessen stiller en ovenfor
Kompetanse
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre mindre forskningsoppgaver innen et avgrenset tidsrom
- forholde seg kritisk og reflektert til faglitteraturen på et forskningsfelt
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av kollektiv og individuell veiledning. Den kollektive veiledningen foregår gjennom 6 seminarer fordelt på to semestre, der studenten må presentere utkast til tekster og delta i fellesdiskusjoner. Den individuelle veiledningen foregår gjennom tildelt veileder.
Emnet er fleksibelt, blant annet ved at studentene får tilgang til digitale ressurser, som innleste forelesninger, oppgaver og andre undervisningsressurser