Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

STV-3901 Masteroppgave i organisasjon og ledelse - 50 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsvitenskap

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav:

For å kunne ta dette emnet kreves at man har avlagt bachelorgrad hvor følgende fordypning inngår:

- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak

- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag

- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)

(jfr. opptakskrav for mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse).

For å kunne framstille seg til eksamen i STV-3901 må studenten ha avlagt eksamen i alle obligatoriske, og valgfrie emner tilsvarende 20 studiepoeng, på mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse. Det er mulig å søke innpassing av valgemner fra andre utdanningsinstitusjoner.


Studiepoengreduksjon

STV-3903 Masteroppgave i organisasjon og ledelse 50 stp

Innhold

Masteroppgaven er en viktig del av programmet. Hensikten med den er særlig å utvikle evnen til selvstendig analyse av organisasjoner. Oppgaven kan enten være en drøfting av en problemstilling på grunnlag av studier av relevant litteratur, eller en analyse av et tema med utgangspunkt i innsamlede data. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten skaffe seg inngående kunnskap om et avgrenset tema innenfor organisasjon og ledelse. Hoveddelen av arbeidet med oppgaven skal gjøres i 3. og 4. semester.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning og veiledning gis på norsk.

Undervisning

Undervisningen består av kollektiv og individuell veiledning. Den kollektive veiledningen foregår gjennom 6 seminarer fordelt på to semestre, der studenten må presentere utkast til tekster og delta i fellesdiskusjoner. Den individuelle veiledningen foregår gjennom tildelt veileder.

Emnet er fleksibelt, blant annet ved at studentene får tilgang til digitale ressurser, som innleste forelesninger, oppgaver og andre undervisningsressurser