Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
STV-3036 Metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Bachelorgrad og yrkespraksis:
Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har ledererfaring, erfaring fra andre ansvarsfulle stillinger fra offentlig eller privat virksomhet, eller annen arbeidslivserfaring som kan knyttes til oppgaver relatert til programmets profil innenfor organisasjon og ledelse i offentlig sektor.
Praksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med likningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret.
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre:
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper: Studenten har kunnskap om: vitenskapsteoretiske grunnteser i forskningen forskningsdesign, herunder kvantitative og kvalitative metoder metoder for innsamling og analyse av data. forskningsetikk
Ferdigheter: Studenten kan: ulike metodiske tilnærminger, og vurdere deres egnethet i ulike undersøkelser formulere problemstillinger diagnostisere ulike tilstander i organisasjoner utvikle verktøy for innsamling og analyser av data til en masteroppgave utvikle og beskrive innholdet og forløpet til et masterprosjekt på en faglig forsvarlig måte
Kompetanse: Studenten kan: Kunne inneha stillinger hvor overvåkning og analyse av kritiske tilstander i organisasjoner er sentrale funksjoner kunne rådgi offentlige organisasjoner om undersøkelsesopplegg kunne evaluere utredninger og forskningsarbeid utført av andre kunne utforme et forskningsopplegg basert på kunnskaper om metodefagets muligheter og begrensinger, i samsvar med forskningsetiske retningslinjer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Samlet undervisningstid er på inntil 20 timer. Emnet vil ha variasjon i undervisningsformer, som fysiske samlinger, IKT-støttet undervisning, arbeid i digitalt klasserom og selvstudier. For å sikre at de beskrevne læringsmål nås, legges det opp til aktiv deltagelse fra studentenes side, med individuelle presentasjoner, gruppearbeid og deltagelse i plenumsdiskusjoner.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.