Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
STV-2020 Bachelorgradsoppgave - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om: de ulike fasene i en forskningsprosess hvordan man kan utforme en forskbar problemstilling innen statsvitenskap eller organisasjon og ledelse hvordan man med utgangspunkt i egen problemstilling tilegner seg teori og/eller et empirisk materiale som grunnlag for en selvstendig drøfting.
Ferdigheter
Studenten kan: anvende statsvitenskapelige eller organisasjonsfaglige analysemåter i refleksjonen over et spesifikt tema presentere faglig innhold muntlig og skriftlig, samt gi og motta tilbakemelding på egne framlegg bruke kilder og referanser på en faglig forsvarlig måte samt behandle et faglig tema på en etisk forsvarlig måte.
Kompetanse
Studenten oppøver kompetanse i: å tilegne seg kunnskaper på et felt og anvende disse i arbeid med en større oppgave å planlegge og gjennomføre prosjekt/utredninger som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe å fremstille og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk og konsistent måte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er organisert med et innledende seminar for utforming av problemstilling. Seminaret etterfølges av en undervisningsrekke på 4 dobbeltimer som vektlegger den innledende fasen av forskningsprosessen knyttet til vitenskapsteori, problemstilling, forskningsdesign og litteraturreview. Undervisningsrekken blir etterfulgt av seminarer.
Det er flere elementer som må godkjennes som arbeidskrav i løpet av semesteret for at studenten skal kvalifisere til å levere bacheloroppgaven:
- Studentene skal ved semesterstart legge fram ønsket tema, og utforme en forskbar problemstilling i samråd med faglærer. Tema og problemstilling må så godkjennes av faglærer ved oppstart av emnet før man kan gå videre i arbeidet med bacheloroppgaven.
- Studentene skal basert på sin problemstilling skrive et litteraturreview, som kan inngå i metodedelen av oppgaven.
- Muntlig framstilling og det å gi og få tilbakemeldinger på eget og andres arbeid blir også tilegnet vekt i undervisningen. I løpet av semesteret skal alle studentene presentere deler av oppgaven sin til diskusjon, hvor de får tilbakemelding fra både faglærer og medstudenter. Studentpresentasjon er en obligatorisk del av emnet.
På seminarene gis videre undervisning i oppgaveskriving og kollektiv veiledning for studentene.
I tillegg vil studentene få veiledning, enten individuelt eller i mindre grupper sammensatt utfra tema, inntil 4 ganger underveis i arbeidet med oppgaven.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.