Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
STV-2004 Organisasjonsteori: Endring og ledelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsvitenskap
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
STATSV-201 Offentlig politikk og organisasjonsteori 10 stp
Innhold
Med bakgrunn i ulike organisasjonsteoretiske perspektiver belyses betingelsene for å endre organisasjoner, lederens rolle i endringsprosesser, og konsekvensene av slike endringer.
Følgende delemner belyses:
- Organisasjonsperspektiver som analyseverktøy: et rasjonelt, naturlig og åpent perspektiv
- Effekter av reform- og endringsforsøk
- Introduksjon av en skandinavisk tilnærming til endringsprosesser: skandinavisk nyinstitusjonalisme
- Ledelse i og av endringsprosesser: institusjonell ledelse, transformasjonsledelse og transaksjonsledelse
- Empiriske studier av endringsprosesser
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, deres forutsetninger og anvendelsesområder
- reformers drivkrefter, innhold og effekter, og kan gi relevante eksempler på slike
- nyere perspektiver på endring av organisasjoner, herunder skandinavisk institusjonalisme
- nyere lederskapsteorier som: karismatisk ledelse og transformasjonsledelse, og har kjennskap til forskningen om ledelse i offentlige organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ulike organisasjonsteoretiske perspektiver i analyse av konkrete reformforsøk, og peke på begrunnelser, fokus og effekter av slike
- peke på mulige forklaringer på ulike endringsutfall med bakgrunn i egne analyser
- identifisere og analysere ledelsesrelaterte betingelser og forutsetninger i endringsprosesser
Kompetanse
- foreta en kritisk vurdering av evalueringer/studier av reformer og reformforsøk i ulike organisasjoner
- bidra til analyse av reformer og reformforsøk, og utveksle synspunkter med andre på bakgrunn av disse
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, og samtidig forholde seg til fagets begrensninger og generelle etiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningen foregår på norsk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
10 dobbeltimer med forelesning (totalt 20 timer).
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.