Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
STA-6051 Innføring i statistikk og sannsynlighet for lærere - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten:
- 60 stp matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning trinn 5.-10. eller tilsvarende
eller
- R1, S1+S2, eller tilsvarende
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 15.01.2025
Hva lærer du
Kunnskap - Studentene
- kjenner grunnleggende regler for å beregne sannsynligheter for hendelser, inkludert betinget sannsynlighetsregning, bruk av Bayes teorem og regneregler basert på kombinatorikk.
- kan gjøre rede for begrepene stokastisk variabel, diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsmodeller.
- har en grunnleggende forståelse for estimering og hypotesetesting.
- kjenner til enkelte relevante didaktiske tilnærminger knyttet til det matematiske innholdet, herunder utforskende virksomhet, modellering og analyser av reelle datasett.
Ferdigheter - Studentene
- kan sammenfatte et datamateriale i grafiske framstillinger og beskrivende mål (sentralmål og spredning), både med og uten digitale verktøy
- kan beregne sannsynligheter ved å bruke grunnleggende regneregler, inkludert betinget sannsynlighetsregning, bruk av Bayes teorem og regneregler basert på kombinatorikk.
- kan benytte de mest kjente sannsynlighetsfordelingene, deriblant binomisk, hypergeometrisk og normalfordeling
- kan bruke programmering til å simulere og utforske utfall i stokastiske forsøk
- kan utføre estimering av ukjente parametre, bestemme konfidensintervall samt utføre hypotesetester, både med og uten digitale verktøy
Generell kompetanse - Studentene
- kan utføre statistiske analyser basert på reelle datasett, og tolke resultatet av disse analysene.
- kan tolke, bearbeide, vurdere og diskutere innholdet i skriftlige og muntlige framstillinger av statistiske analyser
- kan reflektere over hvordan innholdet i emnet kan relateres til matematikk som skolefag
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, nettmøter med veiledning annenhver uke, samt 1-2 desentraliserte samlinger.
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 1-2 desentraliserte samlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Emnet har ikke deltagelse på undervisning som arbeidskrav.