Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SSO-3112 Forskningsdesign - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet fokuserer på hvordan man kan lage et overordnet design for forskningsprosjekter og hvordan man skal gå frem for å belyse og besvare en problemstilling.
Emnet gir studenten oversikt over ulike typer design, som eksploderende, deskriptivt og kausalt. Det vil også fokuseres på metodetriangulering. Forskningsetiske vurderinger inngår også i emnet, sammen med krav til håndtering av personopplysninger.
Opptakskrav
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
For å bli tatt opp som enkeltemnestudent til emner tilhørende Master i velferdsendring er det krav om:
- Fullført bachelorgrad eller 3-årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog.
- Minimum to års relevant praksis.
Med relevant praksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Hva lærer du
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om ulike typer design innen velferdssektoren.
- ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, valg av forskningsmetode og analysestrategi.
- ha avansert kunnskap om hvordan forskningsprosessen skal gjennomføres.
- ha inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger.
Ferdigheter
- kan reflektere metodologisk over sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapsproduksjon.
- kan gjennom nytenkning planlegge, gjennomføre og evaluere kvalitative og kvantitative undersøkelser.
- kan reflektere over hvilke teorier, metoder og modeller vi skal benytte i de ulike fasene i et prosjekt.
Generell kompetanse
- kan utvikle forskningsdesign som inkluderer problemstilling, vitenskapsteoretisk forankring, valg av metode, analysestrategi og oppbevaring av personopplysning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Forelesninger, dialogbasert samhandling, puslespill, prosessorientert skriving, forskerkafe og seminarer. Deler av læringsaktivitetene vil foregå i klasserom og andre ved bruk av nettbaserte læringsplattformer. Aktivitetene vil både foregå individuelt og i gruppe.
Forventet undervisningsomfang er på ca. 15 timer. Anbefalt tid til selvstudium er på ca. 130 timer.
Emnet vil undervises i annethvert år.
Det gis ikke mulighet for å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.