Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SSO-1112 Forebyggende sosialt arbeid og praksis - 30 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid, og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
SSO-1412 Forebyggende sosialt arbeid og praksis 30 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i forebyggende sosialt arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Emnet gir en forståelse av samspillet mellom helseutfordringer, sosiale problemer og levekår i ulike livsfaser. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
Sentralt i emnet er kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.
I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis
Obligatorisk forkunnskapskrav
SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og sosionomens yrkesrolle
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- har bred kunnskap om samspill, kommunikasjons- og relasjonsarbeid.
- har kunnskap om forebygging og folkehelsearbeid.
- har kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og velferdspolitikkens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
- har kunnskap om samarbeid og samspill mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
- har kunnskap om oppsøkende sosialt arbeid.
- har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
- kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
- kjenner til betydning av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap for å fremme mestring og endring.
- planlegge, koordinere og praktisere oppsøkende sosialt arbeid.
- reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
- reflektere over hvordan ulike forhold påvirker valg av arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
- reflektere over sosionomens rolle i systematisk endringsarbeid.
- anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
- reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i kommunikasjon, relasjon og samhandling.
- har kunnskap om endringsarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelse i møte med ulike brukergrupper.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk.
Eksamensspråket er norsk.
Undervisning
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer
- gruppearbeid
- praksis