Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SPL-3902 Masteroppgave - 40 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- grundig tverrfaglig forståelse av forholdet mellom formelle og uformelle prosesser i samfunnet gjennom analyse av egnet datamateriale.
- egenerfart kunnskap om forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av masteroppgave.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- utforme prosjekt
- operasjonalisere problemstillinger og gjennomføre datainnsamling
- gjøre tverrfaglig, kritisk analyse
- lage skriftlig framstilling av datamateriale og analyse
- formidle faglige perspektiver og analyser muntlig
Kompetanse:
- plan- og utredningskompetanse: kunne innhente nødvendig informasjon for å løse problemstillinger eller utrede saksfelt
- prosjektstyring: kunne lede komplekse arbeidsoppgaver og koordinere ulike perspektiver og fagfelt
- formidlingskompetanse: kunne formidle faglige perspektiver og forskningsbasert kunnskap
- forskningskompetanse: kunne håndtere ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver og videreutvikle forskningskompetanse til PhD-nivå.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk.
Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk kan rettes til instituttet.
Undervisning
Arbeidet med oppgaven starter i andre semester. Det gis da veiledningsseminar i prosjektutforming, med tilhørende arbeidskrav. Studentene får oppnevnt veileder innen utgangen av andre semester. Empirisk arbeid kan gjøres i tredje semester, men dette er ikke et krav, og arbeid med oppgaven i tredje semester er ikke studiepoengfestet. Fjerde semester er viet ferdigstilling av masteroppgaven. Veiledning gis både individuelt og i form av et skriveverksted.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.