| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SPL-3900 Masteroppgave - 60 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten har:
- grundig tverrfaglig forståelse av forholdet mellom formelle og uformelle prosesser i samfunnet gjennom analyse av egeninnsamlet datamateriale
- egenerfart kunnskap om forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av masteroppgave.
Ferdigheter
Studenten kan:
- utforme prosjekt
- operasjonalisere problemstillinger og gjennomføre datainnsamling
- gjøre tverrfaglig, kritisk analyse
- lage skriftlig framstilling av datamateriale og analyse
- formidle faglige perspektiver og analyser muntlig
Kompetanse
- plan- og utredningskompetanse: kunne innhente nødvendig informasjon for å løse problemstillinger eller utrede saksfelt
- prosjektstyring: kunne lede komplekse arbeidsoppgaver, koordinere ulike interesser og fagfelt samt bidra til demokratisk deltagelse
- formidlingskompetanse: kunne formidle faglige perspektiver og forskningsbasert kunnskap
- forskningskompetanse: kunne håndtere ulike samfunnsvitenskapelige perspektiver og videreutvikle forskningskompetanse på PhD-nivå.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk.
Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk kan rettes til instituttet.
Undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Første semester gis det veiledningsseminar i prosjektutforming. Andre semester skal man fullføre datainnsamling. Tredje semester gis det veiledningsseminar i analyse. Fjerde semester er viet ferdigstilling av masteroppgaven, i hovedsak med individuell veiledning. Studentene får også tilbud om å delta i et skriveverksted.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.