Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SPL-2011 Bærekraftige samfunn - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet har sitt fokus på de sterke forpliktelsene på «bærekraftig utvikling» som etter hvert preger norsk planlovgivning. Studentene skal gis oppdatert informasjon om de klima/miljømessige utfordringer som ligger til grunn for et sterket fokus på bærekraft, og i undervisningen vil en ta for seg de løsningsalternativer som fremmes i planleggingen, både på regionnivå, by/kommunenivå og på bydels/lokalsamfunnsnivå.
Emnet skal bidra til å styrke en samfunnsfaglig basert vurdering av gjennomføringsmuligheter og mulige framtidige virkninger av slike forsøk eller planer. Det er et mål for dette emnet å både vise samfunnsfagenes relevans, men også hvordan samfunnsfaglige perspektiver på kultur, organisering, økonomi og politikk kan integreres i plan- og prosjektarbeid med miljø/klimapolitiske målsettinger. Fokus på tverrfaglig samarbeid og hvordan dette kan gjennomføres i praktisk planlegging vil stå sentralt.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten har:
- kjennskap til bærekraftbegrepets opprinnelse og begrepets økologiske, sosiale og økonomiske sider står sentralt. Videre vil emnet gi kunnskap om hvordan bærekraftbegrepet over en tidsperiode har blitt gjort til politikk (policy) og grunnlag i norsk lovgivning.
- kunnskap om hvordan bærekraft-prinsipper i lovgivning og forskrifter/veiledere er blitt forsøkt gjennomført i samfunnsplanlegging på ulike nivåer. Emnet vil spesielt øve studenten i hvordan samfunnsfaglige teorier kan anvendes for å utvikle bærekraftige løsninger, men også til å forstå gjennomføringsproblem og hindringer i arbeidet med å oppfylle kravene til bærekraft.
- forståelse av samspillseffekter vil stå sentralt, og studentene skal kunne få en forståelse av hvordan ulike fagdisipliner kan samvirke for å utvikle bærekraftige løsninger gjennom planarbeid.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- være i stand til å vurdere planer og konkrete løsninger på steds/samfunnsnivå i et bærekraft-perspektiv, og gjennom enkle konsekvensvurderinger vise i hvilken grad de ulike sider ved bærekraftbegrepet ivaretas og griper inn i hverandre.
- mestre tverrfaglig kommunikasjon i et samarbeid med natur- og miljøfaglig kompetanse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsomfanget vil være 10 dobbeltforelesninger, 10 seminartimer med studentframlegg og diskusjon av pensumtekster, og en ekskursjonsdag på 6 timer. Ekskursjonsdagen skal vise et case med forsøk på å gjennomføre bærekraft-løsninger på lokalt/bydelsnivå. Normalt vil det være en dobbelttime og ett seminar per uke. Undervisningen og eksamen vil gjennomføres i vårsemesteret.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.