Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SPL-2009 Plan, medvirkning og prosess - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsvitenskap
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
SPL-6302 Kommunikativ planlegging og stedsutvikling 10 stp
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i at planlegging i det moderne samfunn må være en kommunikativ prosess, og ikke kun en instrumentell problemløsningsmetode. Planlegging, enten det dreier seg om overordnet samfunnsplanlegging eller fysisk planlegging for et mindre område, involverer mange aktører med ulike interesser. Utfordringer er derfor å komme frem til felles løsninger på tross av motstridende interesser. Den kommunikative planleggingsmodellen er utviklet for å handtere denne typen utfordringer. I dette emnet blir derfor denne modellen gjennomgått. Hovedvekten legges på den kommunikative modellens teoretiske og metodiske grunnlag. Vitenskapsteoretisk er modellen fundamentert i den språklige vendingen innenfor samfunnsvitenskapen, der de språklige handlinger tillegges vekt. Planlegging som en språklig interaksjonsprosess, der kvaliteten på denne interaksjonen får et sterkere fokus enn i andre planleggingsformer.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper: God beherskelse av engelsk i tillegg til norsk.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene ha følgende læringsutbyttet:
Kunnskap:
Studenten har:
- økt kunnskap og forståelse for planlegging som en kompleks kommunikativ prosess gjennom tilegnelse av det teorigrunnlag kommunikativ planlegging hviler på.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- planlegge, designe og lede en samarbeidsprosess.
Kompetanse:
- være kompetent til å analysere kommunikative prosesser og utøve kommunikativ planlegging i praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk.
Det er vanligvis mulig å besvare eksamen på norsk, svensk og dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.
Undervisning
8 doble forelesninger samt 8 timer workshop. Minimum 4 timer seminar.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.