Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SPA-6011 Fordypning i spansk grammatikk for lærere - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Etter- og videreutdanningsemne med hybrid undervisning.
Emnet retter seg mot spansklærere i ungdoms- og videregående skole som ønsker å oppfriske og utvide sine kunnskaper i spansk grammatikk, men alle interesserte som oppfyller opptakskravet, kan søke.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir oppfriskning av tidligere kunnskap og fordypning i temaer som er relevante for dem som underviser i spansk:
1. bruk av verbene ser og estar med særlig vekt på sammenhenger der begge verbene kan forekomme.
2. bruk av verbtider i indikativ med hovedvekt på bruk av preteritum og imperfektum.
3. bruk av konjunktiv og verbtider i konjunktiv.
4. verbalperifraser.
5. bruk av artikler.
6. plassering av adjektiv.
7. bruk av preposisjonen a foran direkte objekt.
8. ordstilling og informasjonsstruktur.
Emnet gir også oversikt over sentrale syntaktiske begreper som er nødvendige for å forstå grammatiske forklaringer.
Praktiske øvelser og diskusjoner knyttet til temaene som nevnes ovenfor utgjør en betydelig del av innholdet i emnet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper: årsstudium i spansk.
Søknadsfrist: 13. desember 2024.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- styrket og videreutviklet sine kunnskaper i sentrale temaer i spansk grammatikk.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre greie for bruken av verbene ser og estar.
- identifisere og forklare bruken av de forskjellige verbformene.
- identifisere og beskrive betydning av de ulike verbalperifrasene.
- forklare plassering av adjektiv.
- redegjøre for bruken av preposisjonen a foran direkte objekt.
- forstå sammenhengen mellom ordstilling og informasjonsstruktur.
- identifisere og inndele de ulike syntaktiske enhetene.
- oppgi ordenes syntaktiske funksjon.