Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

SOK-1002NETT Mikroøkonomi: Økonomisk atferd, markeder og priser - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne, men for å kunne ta dette emnet bør du ha kunnskaper tilsvarende BED-1007/BED-1007NETT Matematikk for økonomer.

Studiepoengreduksjon

SOK-1002 Mikroøkonomi: Økonomisk atferd, markeder og priser 10 stp

Innhold

Dette er et grunnleggende kurs i mikroøkonomi som begynner på et elementært nivå der begrep og prinsipper fra faget forklares på en intuitiv måte og ved hjelp av grafisk fremstilling. Deretter gis en innføring i bruk av de redskapene som er ofte brukt i formell mikroøkonomisk analyse. Blant problemstillingene finner man konsumentenes atferd og etterspørselsforhold, produksjonsteori og markedsforhold som frikonkurranse og monopol. Offentlige markedsinngrep, som f. eks. avgifter og subsidier, studeres også. Man drøfter i tillegg sentrale begrep fra velferdsøkonomi som for eksempel avveiningen mellom effektivitet og fordeling i en økonomi.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Anbefalte forkunnskaper: For å kunne ta dette emnet bør du ha kunnskaper tilsvarende BED-1007 Matematikk for økonomer. Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Hva lærer du

KUNNSKAP

Kandidaten:

FERDIGHETER

Kandidaten:

Kan anvende mikroøkonomisk teori på grunnleggende praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg. Herunder gi en teoretisk og analytisk beskrivelse av og begrunnelse for:

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er et nettstudium og Canvasrommet for emnet er et digitalt klasserom og studentene har et eget ansvar for å gjøre seg godt kjent med rommet og det tilhørende pensum.

Canvasrommet har et læringsdesign som inneholder læringsvideoer, arbeidskompendier, oppgaver, prøveeksamen, oppgavegjennomgangsvideoer og audiopodkaster som asynkrone lærings- og veiledningsressurser.

Det gjennomføres i tillegg fortløpende webinarer av teori- og problemløsning, disse har synkron tilbakemelding og opptak av disse blir tilgjengeliggjort via læringsplattformen Canvas.

Emnet organiseres i tematiske moduler der alle moduler har omtrent samme læringsdesign.

Deltakelse på emnet forutsetter at studentene har tilgang til pc, kunnskap om grunnleggende programvare og tilgang til internett.

Arbeidsformen er individuelt arbeid. Det legges vekt på fortløpende prosessuell læring og formativ tilbakemelding gis i webinarer på oppgaver.

Det stimuleres til og anbefales at studenter jobber sammen i grupper (studiesirkler) når det er mulig.