Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SAM-3118 Samisk litteraturvitenskap: Eldre fortellinger som litteratur og kildemateriale - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er del av Master i samisk språk- og litteraturvitenskap. Emnet kan tas som enkeltemne så fremt studenten fyller opptakskravene til Master i samisk språk- og litteraturvitenskap.
Merk at våren 2025 er innholdet i dette emnet spesielt tilpasset sør- og lulesamiske studenter og går samlingsbasert i Levanger og digitalt.
Innhold
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad i samisk på morsmålsnivå eller tilsvarende gradsutdanning i et samisk språk på morsmålsnivå. Det kreves 80 studiepoengs fordypning i samisk på morsmålsnivå. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. må være på 1000-nivå og 20 stp. på 2000-nivå. Unntaksvis kan emner utenfor graden tas med som del av fordypningen. Kontakt instituttet for nærmere informasjon om dette. I tillegg kreves det et karaktergjennomsnitt tilsvarende C (2,5) eller bedre i disse emnene.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Våren 2025 er dette emnet spesielt tilpasset sør- og lulesamiske studenter og blir tilbudt hvis det er minimum fire studenter som takker ja og skal ta emnet.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- har kunnskap om hva som finnes av eldre tekster på sitt eget samiske språk
- har kunnskap om hvordan tekstene ble til
- har kjennskap til de ulike ortografiske konvensjonene for eldre tekster og til finsk-ugrisk lydskrift
Ferdigheter
Studenten:
- er i stand til å bruke eldre innsamla tekster som kulturhistorisk, litterær og språklig kilde
- kan vurdere teksten mot konteksten de er skrevet i
- kan gi en litterær analyse av relevante tekster
- kan sette teksten inn i en språkhistorisk sammenheng
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: norsk og samisk.
Eksamensspråk: sørsamisk eller lulesamisk
Undervisning
Undervisningen samlingsbasert, med samling i Levanger og nettbasert. Undervisningen er organisert rundt forelesninger, selvstendig arbeid og seminarer, hvor studentene har framlegg og diskusjoner rundt pensumtekstene. Alle emnene har midtveis evaluering hver gang de tilbys.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.