Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

SAM-3010 Samisk språkvitenskap: Teori og metode - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for språk og kultur

Emnetype

Emnet er obligatorisk for de som skriver mastergradsoppgave i samisk språkvitenskap og det kan tas som enkeltemne så fremst studenten fyller opptakskravene til Master i samisk språk- og litteraturvitenskap.

Merk at våren 2025 er innholdet i dette emnet spesielt tilpasset sør- og lulesamiske studenter og går samlingsbasert i Levanger og digitalt.


Innhold

Emnet tar utgangspunkt i samspill mellom teori, metode og data i planlegging og gjennomføring av språkvitenskaplege forskingsprosjekt. Studentene skal sette seg inn i sammenhengen mellom teoretiske perspektiv og ulike metoder for å samle inn og behandle ulike typer språklig materiale, slik at de skal kunne gjennomføre en språkvitenskapelig granskning med teoretisk bevissthet og på en metodisk best mulig måte i forhold til målsetting og problemstilling i prosjektet.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende gradsutdanning med 80 studiepoengs fordypning i nordsamisk. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå.

I tillegg kreves et karaktergjennomsnitt i bachelorgraden tilsvarende C (2,5) eller bedre.

Nordsamisk fra begynnernivå/som fremmedspråk kvalifiserer ikke til opptak.

Anbefalte forkunnskaper: SAM-2015 Samisk språkvitenskap: Morfosyntaks og syntaks - 10 stp.

Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.

Våren 2025 er dette emnet spesielt tilpasset sør- og lulesamiske studenter og blir tilbudt dersom det er minimum fire studenter som takker ja og skal ta emnet.


Hva lærer du

Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Du har kunnskaper om:

Ferdigheter

Du kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråk: skandinavisk og sør-/lulesamisk

Eksamensspråk: sørsamisk eller lulesamisk


Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert, med samling i Levanger og digitalt. Undervisningen er organisert rundt forelsninger, selvstendig arbeid og seminar, hvor studentene har framlegg og diskusjoner rundt pensumtekstene.

Kvalitetssikring:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.