Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
SAM-1035 Samisk fra begynnernivå: Lesing og skriftlig kommunikasjon - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Lesing av og diskusjon om tekstene skal styrke studentenes språklige ferdigheter
Emnet legger vekt på følgende hovedområder:
Lesing
- I løpet av kurset skal studenten lese ulike typer autentiske tekster, som sakprosa og skjønnlitterære tekster.
Skriftlig kommunikasjon
- Studenten får øve seg skriftlig på ulike tekstsjangere.
- Studenten får en gjennomgang av nordsamisk setningsoppbygging, med vekt på områder som kan være utfordrende i egen skriving
Temaer, ordforråd
- samiske samfunn og kultur
- hverdagsliv
- romaner, noveller, fortellinger, sagn og dikt
Grammatikk
- pronomenbruk, spesielt ubestemte pronomen
- oppbygging av hovedsetninger og leddsetninger
- syntaktiske relasjoner som kongruens, valens og reksjon i egen skriving
Digitale verktøy
- nettgrammatikk
- Oahpa! - programmene
- digital ordbok med grammatikk, og ordretteprogram
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskodene er: 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kan fortelle om litterære verk på nordsamisk og sin egen opplevelse av det
- kan lese autentisk nordsamisk litteratur
- forstår bruken av forskjellige kasus
- forstår avledede ord
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske grunnleggende grammatikk og syntaks i egen tekstproduksjon
- forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner og generelle samfunnsmessige temaer
- følge tråden i lengre nordsamiske tekster, både muntlig og skriftlig
- skrive lengre sammenhengende tekster på samisk, med et variert ordforråd, varierte setningsstrukturer og ulike typer tektsammenbindinger
- ha dialog om og diskutere litteratur på nordsamisk
- bruke digitale verktøy som støtte både i egen læring og i språkproduksjon
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet tilbys i form av forelesninger, gruppeundervisning, øvelser og gruppearbeid. Studentene må arbeide regelmessig på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med tekstlesing, oppgaveløsning og oversettelser. Det regnes med aktiv deltakelse fra studentene.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer.