Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
REL-3900 Mastergradsoppgave i religionsvitenskap - 60 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
Emnetype
Emnet er obligatorisk og forbeholdt studenter på masterprogram i religionsvitenskap. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Gjennomføre skriving av en masteroppgave, dvs. et selvstendig forskningsarbeid. Masteroppgaven er avslutningen på en prosess som begynte med prosjektutforming og datainnsamling. Oppgaven kan ha et teoretisk eller metodologisk fokus, eller den kan være basert på eget feltarbeid eller kildestudium. Temaformulering for oppgaven utarbeides i samråd med faglærer.
Obligatorisk forkunnskapskrav
REL-3053 Prosjektplanlegging, materiale og metode
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- religionsvitenskapelig teori og metode
- forskningsprosessen fra problemformulering til sluttprodukt i form av en masteroppgave
Ferdigheter
Studenten kan
- fremskaffe og behandle eget kildemateriale
- mestre litteratursøk og bruk av forskningslitteratur
Kompetanse
Studenten kan
- utarbeide et mindre forskningsarbeid av teoretisk eller empirisk art
- utføre et individuelt forskningsprosjekt i tråd med etiske krav og retningslinjer
- delta i diskusjoner innenfor generell religionsvitenskap og spesielt innenfor sitt fordypningsområde
- vurdere kvaliteten, styrker og svakheter, ved andres og egen forskning
- videreutvikle forskningskompetanse på PhD-nivå, i organisasjoner, forvaltning eller undervisning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte av forelesningene kan bli gitt på andre skandinaviske språk eller engelsk.
Eksamensspråket er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å gjennomføre eksamen på andre skandinaviske språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid med veiledning. Veiledning gis individuelt, og i enkelte tilfeller også i grupper i form av semiarer.
Emnet evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.