Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PSY-2900 Hovedpraksis og avsluttende muntlig eksamen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Studentene skal i 20 uker arbeide på heltid med ordinære psykologoppgaver under veiledning. Gjennom dette skal de få erfaring med å arbeide som psykolog med selvstendige oppgaver.
Praksisen innebærer å få erfaring med de arbeidsmåter som benyttes innen klinisk psykologi samt de praktiske og metodiske forutsetningene for disse. Samtidig skal studenten skaffe seg kjennskap til institusjonen og til samarbeid med personale med annen utdanning.
Studenten skal også få kjennskap til de etiske problemer som oppstår, lovgivningen og den offentlige administrasjon av området. Sentralt er respekt for psykologfaget og for de normer og regler som gjelder for deltagelse i arbeidslivet generelt og for psykologer spesielt.
Hovedpraksis gjennomføres ved institusjoner som Det helsevitenskapelige fakultet og Institutt for psykologi har opprettet avtale med. Den har en distriktsprofil og er fortrinnsvis i Nord-Norge. Praksisen må tas sammenhengende og ved samme institusjon.
I hele praksisperioden skal studenten evalueres og få fortløpende tilbakemeldinger fra veileder.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Kandidaten
- Har avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til utvikling av psykiske vansker og lidelser, og hvordan disse faktorene opererer gjennom livsløpet
- Har inngående kunnskap om lettere, moderate og alvorlige psykiske lidelser
- Har inngående kunnskap om fellesfaktorer, spesifikke faktorer og personfaktorer i psykoterapeutisk endringsarbeid.
- Har inngående kunnskap om ulike evidensbaserte behandlingsteorier og modeller både for å forstå psykiske lidelser og for psykologisk behandling
- Kan anvende kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere og integrere dette i sin tjenesteutøvelse.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan kommunisere om og formidle psykologfaglige kunnskaper og vurderinger til andre faggrupper, spesialister og allmennheten, inkludert pasienter og pårørende.
- Kan gjennomføre grunnleggende strukturerte psykologiske utredninger som grunnlag både for diagnostiske vurderinger og kasusformuleringer, og for å utarbeide behandlingsplan med anbefaling om videre tiltak og behandling.
- Bruke kliniske kommunikasjonsmåter for å skape kontakt, tillit og allianse med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere.
- Kan bruke ulike metoder for å sikre tilbakemeldinger fra pasienter, og benytte disse for å tilpasse behandlingstilbudet
- Kan analysere og forholde seg kritisk til komplekse faglige spørsmål, ulike roller og muligheter i arbeidet med ulike typer psykiske lidelser, og til samhandling og oppgavefordeling mellom tjenestenivåene
- Kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier, roller og fungering i møte med brukere og samarbeidspartnere, og søke bistand ved behov.
- Nyttiggjøre seg veiledning for å endre gjennomføring av oppgaver.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ny kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte, og holde seg faglig oppdatert og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med evidensbasert praksis og faglige retningslinjer
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til dokumentasjon og kommunikasjon om kliniske og andre faglige emner overfor pasienter/brukere, pårørende, kolleger, og relevante samarbeidspartnere etter gjeldende lover og faglige standarder.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan integrere teoretiske kunnskaper og kliniske ferdigheter.
- Kan på en selvstendig måte planlegge, gjennomføre og evaluere endringsarbeid og ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner.
- Kan formidle et behandlingsrasjonale til pasienter/brukere, og benytte ulike metoder for å sikre pasienters/brukeres medvirkning i, og valg om, egen utredning og behandling
- Kan kritisk reflektere over etiske dilemmaer knyttet til valg og prioritering av psykologiske intervensjoner og praktisere i samsvar med fagetiske retningslinjer for psykologer.
- Kan anvende sine psykologiske kunnskaper og ferdigheter til egen selvivaretakelse