Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

PSY-2800 Klinisk praksis - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på Profesjonsstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet er en obligatorisk del av profesjonsstudiet i psykologi og skal gi studenten erfaring med arbeid med pasienter eller brukere av psykisk helsetjenester i 1. eller 2. linje. Emnet legger vekt på integrasjon av teoretiske kunnskaper og kliniske ferdigheter og skal som hovedregel tas samtidig med PSY-2802 klinisk psykologi.

Studentene har praksis 2 dager i uken under veiledning av psykolog i gruppe med andre medstudenter innen enten

Undervisning i emnet gir en innføring til praksisforberedende tema, som klinisk intervju og utredningsmetodikk for barn, unge og voksne, forståelse av psykiske lidelser og behandling, dokumentasjon av psykologisk arbeid, anvendelse av tilbakemeldingsverktøy og barn som pårørende.

Gjennom klinisk praksis utvikler studentene kompetanse i å gjennomføre samtaler, terapeutiske intervensjoner og bidra til endringsprosesser med pasienter eller brukere. Studentene skal få erfaring med å anvende tilbakemeldingsverktøy i sitt terapeutiske arbeid. Praksis skal ha fokus på integrering av teori, metodiske ferdigheter og relasjonskompetanse.

Studentene får bred erfaring med å ta opp kliniske problemstillinger, drøfte fagetiske utfordringer og formidling til studentkollegaer gjennom gruppeveiledning, klinikkmøter og behandlingskonferanser. Gjennom disse undervisningsaktivitetene får studentene kjennskap til et bredt spekter av kliniske problemstillinger, arbeidsmåter og fagetiske utfordringer.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1514 Kvalitative metoder, PSY-1608 Profesjonsforberedende emne VI, PSY-2584 Helsepsykologi

Hva lærer du

Felles for alle praksissteder:

Kunnskaper:

Kandidaten

Ferdigheter:

Kandidaten

Generell kompetanse:

Kandidaten

Særskilt for praksissted innen psykisk helsevern for barn og unge:

Kunnskaper:

Kandidaten

Ferdigheter:

Kandidaten

Særskilt for praksissted innen psykisk helsevern for voksne:

Ferdigheter:

Særskilt for praksissted innen kommunal psykisk helsetjeneste:

Kunnskaper:

Kandidaten

Ferdigheter:

Kandidaten


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisning:

Klinikkforberedende undervisning finner som regel sted i starten av semesteret. Undervisningen baserer seg på casearbeid i grupper, forelesninger, øvelser og rollespill. Brukererfaring vektlegges som kunnskapskilde.

Klinikkpraksis:

Klinikkpraksis foregår som to arbeidsdager i klinikk per uke, gjennom studieåret. Det gjøres videoopptak av alle pasienttimer med student på praksisplasser i psykisk helsevern, men ikke ved Psykhjelpen der veilelder observerer studenten i samtale med en til flere brukere en gang pr semester.

Veiledning:

I klinikkpraksis arbeider studenten under veiledning av en autorisert psykolog, fortrinnsvis en godkjent spesialist i klinisk psykologi. Veiledningen skjer i grupper av 4-6 studenter. Studenten har status som psykologs medhjelper og plikter å rette seg etter veileders anvisninger.

Studenten skal få veiledning på alle arbeidsmåter som inngår i en behandlingsprosess: intervjuteknikk, anvendte fagetiske prinsipper, lover og rettigheter som berører pasienten, psykologiske utredninger og vurderinger, suicidalvurdering, diagnostikk, brukermedvirkning, behandlingsplan, gjennomføring av terapeutiske intervensjoner, samarbeid med andre instanser og med pårørende, skriftliggjøring, evaluering av intervensjoner og formidling av resultater av utredning og behandlingsresultat til pasient, pårørende eller samarbeidspartnere.

Behandlingskonferanser:

Det holdes to behandlingskonferanser per semester. Hensikten med behandlingskonferansene er å få en bredere belysning av kliniske problemstillinger i et større forum enn veiledningsgruppen. Ved behandlingskonferansen deltar alle studenter og veiledere ved praksisstedene, og fortrinnsvis presenteres én sak fra hver klinikk. Ved behandlingskonferansene legges pasientsaker frem i anonymisert og omskrevet form, slik at de ikke kan gjenkjennes, men samtidig slik at de kliniske problemstillingene kommer frem og kan drøftes. Hver student skal ha lagt frem en pasientsak for drøfting i kollegamøte, enten på behandlingskonferanse eller et annet egnet klinisk forum i løpet av praksistiden.