Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

PSY-1606 Profesjonsforberedende emne IV - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne og er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi.

Innhold

Faglig innhold og relevans i studieprogrammet

Emnet er fjerde del av et langsgående studieløp på profesjonsstudiet hvor studentene tilegner seg det nødvendige av kunnskaper, selvinnsikt og ferdigheter for å kunne fungere profesjonelt, hensiktsmessig og effektivt som psykologer etter fullført cand. psychol.-eksamen.

Det langsgående studieløpet har fokus på kunnskap og praktisk trening i mellommenneskelig kommunikasjon, formidling og forståelse slik at studentene er rustet til best mulig samarbeid og kontakt med andre fagfolk og klienter.

Emnet har fokus på personlige forutsetninger, kommunikasjon og kliniske ferdigheter i arbeid i et flerkulturelt samfunn

og med minoritetsgrupper. Psykologens rolle i kommunen, i forhold til lavterskeltilbud, forebygging, og samfunnsarbeid vektlegges. Studentene skal lære ferdigheter for å kunne tilpasse sin kommunikasjon og samhandling i møte med brukere, pårørende og samarbeidspartnere med ulik sosiokulturell, etnisk og faglig bakgrunn. Det legges vekt på å utvikle en kultursensitiv

holdning og toleranse i møte med personer med ulik kulturell og etnisk bakgrunn, samt hvordan en kan anvende kunnskap om menneskerettigheter i et psykologfaglig perspektiv.

Det faglige innholdet er strukturert i 3 temaer:


Obligatorisk forkunnskapskrav

PSY-1512 Statistikk og metode II, PSY-1604 Profesjonsforberedende emne II, PSY-1701 Personlighetspsykologi, PSY-2553 Cognitive Psychology and dissemination of science

Hva lærer du

Felles for alle temaene:

Kunnskap: Kunne forklare betydningen av egen utvikling i rollen som psykolog

Ferdigheter: Studenten skal kunne gi konstruktive og støttende tilbakemeldinger til hverandre, og vise interesse for å reflektere over tilbakemeldinger.

Vise initiativ til å delta faglig og konstruktivt i gruppediskusjoner der de reflekterer over psykologrollen og personlige forutsetninger drøftes.

Generell kompetanse:

Studentene skal kunne reflektere over hvilke forutsetninger og behov ulike grupper vil ha som mottakere av informasjon, og hvordan ens egen kommunikasjon og presentasjon kan tilpasses dette.

Tema 1: Psykologens rolle i kommunen, forebygging og samfunnsarbeid/menneskerettigheter

Kunnskap:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:

Tema 2: Kultursensitive kommunikasjonsferdigheter og betydningen av menneskerettigheter i arbeid med flerkulturelle og flerspråklige samfunn og minoritetsgrupper inkl. bruk av tolk.

Kunnskap:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:

Tema 3: Systemforståelse i organisasjoner og hvordan bidra til endringsprosesser.

Kunnskap:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

All undervisning er relevant for studentenes utvikling som kyndige yrkesutøvere.

Studentene forventes å delta i gruppediskusjoner der psykologrollen og personlige forutsetninger drøftes.

Det blir gitt undervisning i form av forelesning og workshop. Det vil også være studentledede seminarer der studentene jobber med pensumrelaterte altiviteter. For øvrig blir det organisert gruppesamlinger i basisgruppene med fokus på egne utviklingsmål og temaene fra semesteret.