Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PSY-1514 Kvalitative metoder - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på profesjonsstudiet i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Kvalitative metoder er en form for datainnsamling og analyse med fokus på forståelse og mening. Kvalitativ forskning regnes ofte som eksplorerende. Metodene er designet for å utforske «hvordan» og «hvorfor» for menneskelig adferd og sosiale prosesser gjerne med fokus på hva som styrer våre handlinger. I et kvalitativt feltarbeid vil vi interagere med deltagerne fordi vi ønsker å vite hvordan deltagerne beskriver sine erfaringer, tolker det de gjør og begrunner sine handlinger eller oppfatninger. Kvalitativ forskning benytter ulike typer metoder for å få tilgang til folks erfaringer og tolkninger av disse. Dette kurset fokuserer på intervju og bruk av visualisering.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PSY-1606 Profesjonsforberedende emne IV, PSY-1704 Kultur og samfunnspsykologi, PSY-1705 Social Psychology, PSY-1706 Arbeids- og organisasjonspsykologi
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Kunne redegjøre vitenskapsteoretiske prinsipper, anvendelsesområder og fremgangsmåter for kvalitative metoder
- Kunne redegjøre for ulike måter å innhente og analysere data samt diskutere styrker og svakheter med ulike strategier
- Kunne redegjøre for prinsipper for validitet, reliabilitet og generalisering for forskning og publikasjoner som anvender kvalitativ metode.
Ferdigheter:
- Velge ut hensiktsmessig metode basert på formål og forskningsspørsmål.
- Planlegge og gjennomføre datainnsamling og analyse med bruk av kvalitative intervju.
- Presentere kvalitative problemstillinger, datainnsamling, analyse av datamaterialet, og nedfelle forskningsfunnene i en rapport.
- Kritisk vurdere kvaliteten av forskningsartikler som benytter kvalitativ metode
Generell kompetanse:
- Gjennomføre et kvalitativt forskningsprosjekt i samsvar med forskningsetiske etiske prinsipper og retningslinjer
- Formulere forskningsspørsmål basert på psykologisk teori og kunnskap
- Reflektere rundt sin egen person som forskningsinstrument i møte med studiedeltagere
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Kurset går over ett semester og er obligatorisk. Undervisningen er basert på «omvendt klasserom» og består av fire deler.
- Del 1 er Introduksjon og informasjon om kvalitative metoder på lærested.
- Del 2 er et nettbasert læringsmateriell som studentene gjennomgår på egenhånd.
- Del 3 er et feltarbeid / studentprosjekt. Formålet er å øve opp ferdigheter under gruppeveiledning. Feltarbeidet danner også utgangspunkt for datainnsamlingen til hjemmeeksamen. Etter avtale vil det være mulig å bruke resultatene fra feltarbeidet i arbeidet med oppgaven.
- Del 4 er eksamen. Intensjonen er å vise at man kan formulere kvalitative problemstillinger, tolke og presentere resultater.