Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PFF-3027 Historiedidaktikk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har historie som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Læreplan for skolefaget og læringsstrategier
Vurdering i historiefaget
Kildekritikk og historiesyn knyttet til det fagdidaktiske skillet mellom faghistorie og leghistorie.
Historie i det offentlige rom
Historiefaget i skolen og lærerrollen
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- en inngående kunnskap om sin egen rolle som historielærer i lys av læreplanens forventning og historiefagets egenart.
- kjennskap til fagdidaktiske utfordringer knyttet til ulike former for historiebruk i samfunnet og i klasserommet.
Ferdigheter:
Studenten kan;
- tilrettelegge undervisningen sin slik at den tar hensyn til elevenes ulike forutsetninger gjennom variasjon og med tanke på tilpasset opplæring, samt at den blir et grunnlag for faglig vurdering.
- drøfte ulike former for historiebruk i samfunnet i fortid og nåtid, og utforme egne undervisningsopplegg om historebruk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk
Eksamensspråk er norsk.
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.