Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PFF-3022 Naturfagdidaktikk 2A - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning i realfag for trinn 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Undervisningen skal gi en teoretisk innsikt i de sentrale tematikkene som beskrevet under kunnskaper og gi noen praktiske ferdigheter knyttet til undervisning og vurdering i naturfaget på ungdomsskolen og naturfagene på videregående skole.
Alle hovedtemaene blir gjennomgått i Naturfag 2A. I Naturfag 2B utdypes teamene med eksempler fra programfagene biologi og kjemi.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- naturfagets praksiser og tenkemåter
- hvordan utforskende undervisning kan bidra til læring
- ulike vurderingsformer i naturfag og hvordan formativ vurdering benyttes for å øke læringen i faget
- bruk av matematikk, digitale ferdigheter og programmering som et didaktisk element i naturfag
- didaktiske implikasjoner rundt kontroverser i samfunnet knyttet til naturfaget (socio-scientific issues)
- hvordan det naturfaglige språket og begrepsutvikling virker inn på elevenes læring i faget
- tradisjonell bruk av naturressurser, med vekt på nordområdet og samisk kultur
- HMS-regelverket for praktisk naturfagundervisning i skolen.
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere elevarbeider med vekt på formative vurderinger
- planlegge og gjennomføre utforskende undervisning
- bruke digitale hjelpemidler og programmering i en undervisningssammenheng
- Kunne gjøre risikovurderinger ved praktisk naturfagundervisning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.
Forelesning og seminar: 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.