Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
PED-3911 Masteroppgave i spesialpedagogikk - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er forbeholdt mastergradsstudenter i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
De obligatoriske emnene (PED-3037 og PED-3065) og de spesialpedagogiske valgemnene i masterstudiet skal være påbegynt eller fullført.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- et avgrenset spesialpedagogisk forskingsfelt
- forskning og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
- dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publikasjoner
- begrunne valg av metode, gjennomføre en empirisk undersøkelse og sikre reliabilitet og validitet til undersøkelsen
Kompetanse
Studenten kan:
- formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt
- administrere et FoU-prosjekt
- vurdere kvaliteten - styrker og svakheter - ved egen og andres forskning og framstille dette skriftlig
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det totale undervisningsomfanget er på rundt 20 timer, fordelt med 10 timer hvert semester. Undervisningen foregår som digitale seminarer.
Studentene får oppnevnt egen veileder, basert på søknad (arbeidskrav 1). Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Den enkelte student har ansvar for å ta kontakt med sin tildelte veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt.
Veiledningsrammen er satt til 39 timer. Dersom to studenter skriver sammen, er rammen 59 timer.
Undervisningen på masteroppgaveemnet fordeles på høst- og vårsemesteret.
Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert annet år.