Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
NOR-3983 Mastergradsoppgave i nordisk litteratur ved lektorutdanningen trinn 8-13, 40 studiepoeng - 40 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på lektor i språk og samfunnsfag for trinn 8-13, studieretning nordisk (studenter opptatt på studieplanen/fagplanen som gjelder fra og med høsten 2013).
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Mastergradsoppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid med et begrenset tema innenfor nordisk litteraturvitenskap. Oppgaven kan ta for seg 1) en faglig problemstilling av relevans for skolen eller 2) et faglig tema som er relevant i forhold til skolens læreplaner og som ses i lys av en fagdidaktisk problemstilling (en integrasjon av disiplinfag og fagdidaktikk). Dersom oppgaven er rent faglig, skal det kort redegjøres for hvorfor den er relevant for skolen.
Tema for mastergradsoppgaven bestemmes av studenten i samråd med veileder(e). En forutsetning for godkjenning av tema, er at faggruppa har den nødvendige veiledningskompetansen på temaet. Oppgaven kan gjerne skrives i tilknytning til et større forskningsprosjekt eller med utgangspunkt i et undervisningsemne i nordisk litteratur.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- grundig kunnskap om og stor forståelse av et avgrensa område av faget
- kunnskap om problemstillingens relevans, legitimering og praksis i faget i skolen dersom oppgaven helt eller delvis omhandler et fagdidaktisk tema
- kjennskap til aktuelle etiske krav og retningslinjer for forskningsfeltet
- grunnlag for videre forskning innenfor faget
Ferdigheter:
Studenten kan:
- formulere et forskningsspørsmål og planlegge et metodisk opplegg for ei utforsking av spørsmålet
- mestre litteratursøk og bruk av forskningslitteratur
- analysere data fra undersøkelsen og drøfte og konkludere ut fra forskningsspørsmålet
- reflektere over emnet i et skolefaglig perspektiv dersom oppgaven helt eller delvis omhandler et fagdidaktisk tema
- utforme et større skriftlig arbeid i et klart og korrekt språk
Kompetanse:
Studenten kan:
- analysere et tema som er relevant for undervisning i skolen på et tilfredsstillende teoretisk og metodisk grunnlag
- arbeide selvstendig med prosjektarbeid og problemløsning ved å bearbeide, organisere og drøfte et større materiale ut fra en høvelig metodikk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Mastergradsoppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid med veiledning. Det oppnevnes vanligvis én veileder, men det kan ved siden av en hovedveileder oppnevnes en biveileder dersom temaet for oppgaven tar for seg en kombinasjon av et faglig og fagdidaktisk tema som gjør dette nødvendig, og en hovedveileder ikke kan dekke begge deler. Veiledning gis individuelt, og i enkelte tilfeller også i grupper i form av avhandlingsseminarer e.l.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.