Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
MED-2503 Medisin år 2 vår - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Faglig innhold og relevans i studieprogram
Emnet består av 4 delemner (2.6-2.8, PROFKOM 2B) og VITKOM 2B:
• VITKOM 2B - Vitenskapelig kompetanse og valgfri fordypning 1
• 2.5 Klinisk undersøkelse 2
• 2.6 Mentale funksjoner 1
• 2.7 Sanser og nervesystem 1
• PROFKOM 2B-Profesjonell kompetanse
Hoveddelen av undervisningen i dette emnet er i likhet med første studieår rettet mot å gi studentene grunnleggende kunnskaper i humanbiologiske fag som fysiologi, anatomi, cellebiologi og patologi. Samtidig er emnet utgangspunktet for læring om helseproblemer som kan oppstå samt om det syke mennesket.Studentene går videre i klinisk undervisning, og vekten forskyves fra gjenkjenning av det normale til også å identifisere patologiske funn. Studentene lærer flere enkeltundersøkelser av organsystemer. Det er satt av tid til faglig fordypning i selvvalgt tema der studenten kan velge mellom ulike tilbud fra fagmiljøene. For noen studenter vil denne fordypningsperioden representere den første forberedelse til masteroppgaven som skrives i 5. studieår. MED-2503 har som MED-1501 og MED-2502 relativt større fokus på det teoretiske og epistemologiske grunnlaget for sykdom og helse sammenlignet med de senere studieårene.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Læringsutbyttebeskrivelse
Etter gjennomført MED-2503 skal studenten kunne:
Kunnskaper
• Kunne formulere en problemstilling i et selvvalgt fagfelt, og belyse denne i en prosjektoppgave. Litteratursøk, systematisering av innsamlet litteratur samt bruk av referanser skal inngå i dette
• Gjøre rede for nervesystemets og sanseorganenes (inkludert øvre luftveier) normale oppbygging og funksjon, og identifisere symptomer og tegn på sykdomsprosesser som kan ramme disse organsystemene
• Kunne beskrive eller gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/diagnostikk ogbehandling av de vanligste psykiske lidelser man kan møte i allmennpraksis
• Kunne beskrive innhold og struktur i pasientsentrert kommunikasjon i kliniske konsultasjoner, og herunder kjenne betydningen av pasientautonomi og samtykke
• Kunne forklare hvilken betydning kultur og språk har for kommunikasjon og samhandling
• Kunne beskrive hovedregel for taushetsplikt med begrunnelser og viktigste unntak.
Ferdigheter
• Angi lokalisasjonen til de viktigste indre organer projisert på kroppens overflate. Demonstrere normal topografisk anatomi på pasient eller studentkollega (organer, beliggenhet, normalfunn) samt kunne vise riktig teknikk ved generell indremedisinsk undersøkelse (hjerte, lunger, abdomen, ekstremiteter, pulser, glandler samt blodtrykksmåling).
• Kunne skrive en strukturert rapport etter mal, og presentere rapporten
• Oppta anamnese og utføre nevrologisk undersøkelse, enkel synsundersøkelse og vanlig øre-nese-hals undersøkelse
• Kunne ta opp en adekvat sykehistorie hos pasienter med vanlige psykiske lidelser og/eller rusmiddelavhengighet og kunne anvende enkle psykometriske instrumenter i utredning
• Kunne anvende ferdigheter i kliniske konsultasjoner som på en strukturert måte får fram både det medisinske problemet og pasientens perspektiv.
• Kunne drøfte hvordan legen på en hensynsfull måte kan ivareta taushetsplikt og informasjonsplikt i møte med pasient og pårørende.Generell kompetanse
• Bruke grunnleggende verktøy for å ta opp en strukturert sykehistorie og gjennomføre enkle undersøkelser av noen akutte tilstander
• Forstå hvordan kunnskap genereres, samt kunne reflektere omkring observasjoner og erfaringer i forhold til et valg etablert fagfelt
• Anvende kunnskap i normal anatomi og funksjon til å forstå sykdomsutvikling, diagnostikk og behandling av sykdommer i nervesystemet, øye og øre-nese-hals
• Kunne møte pasienter empatisk og respektfullt som grunnlag for relasjonsetablering, og kunne anvende etablert kunnskap om årsak, diagnostikk og behandling på en måte som ivaretar den enkelte pasient
• Vise respekt for pasientens autonomi i kliniske konsultasjoner og kunne drøfte hvordan legen kan vareta pasientens integritet i møte med helsevesenet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
• Forelesninger
• Gruppeundervisning
• Laboratoriearbeid og -journaler
• E-læring
• Ferdighetstrening
• Gjennomgang av anatomiske og patologiske makropreparater
• Klinisk praksis og samtale med pasient
• Skriftlige oppgaver