Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
MDV-1206 Prosjektoppgave i bibliotek- og dokumentasjonsvitenskap - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Prosjektoppgaven er et mindre praksisforankret prosjekt der du planlegger, gjennomfører og evaluerer en bibliotekfaglig aktivitet knyttet til et praksissted. Emnene i første semester i årsstudiet må være gjennomført og bestått før du får starte på prosjektoppgaven. Tema for prosjektoppgaven skal være relevant for praksisstedets virksomhet og avtales tidlig i perioden. I forkant av praksisperioden gis en elementær innføring i prosjektarbeid og relevant forskningsmetode. Du skal utarbeide en prosjektskisse før praksisperioden tar til.
Praksissted må være i folke-, skole- eller fagbibliotek, eller andre organisasjoner som organiserer, gjenfinner og formidler dokumenter. I praksisperioden vil du få innblikk i ulike deler av bibliotek- og dokumentasjonsvitenskap slik det kommer til syne i arbeidsfeltet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har:
- kunnskap om prosjektarbeid og forskningsmetode
- innsikt i de ulike arbeidsprosessene som foregår i praksisinstitusjoner
- kunnskaper, primært innenfor det aktuelle temaet som oppgaven omhandler, men også innenfor andre områder (eksemplarisk læring)
- kjennskap til strategier og metoder for å gjennomføre et systematisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Ferdigheter
Du kan:
- benytte relevant teori og forskningsmetode til analyse av informasjonsfaglig virksomhet
- planlegge og gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i egen praksis
- formidle erfaringer og resultater gjennom skriftlige og muntlige framlegg
Kompetanse:
Du kan:
- vurdere aktiviteten på arbeidsstedet på grunnlag av teori og utveksle synspunkter med andre
- samhandle med veiledere og andre i praksisfeltet om gjennomføring av et mindre forsknings- og utviklingsarbeid
- reflektere over egne undersøkelser ut fra etiske standarder og metodekritiske overveielser
- se verdien av fornyelse og læring som viktig del av profesjonsutøvelsen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet består av tre hoveddeler:
1) praksisforberedende seminarer, utarbeiding av prosjektskisse, og en innføring i relevant forskningsmetode (forelesning og seminar)
2) prosjektseminar knyttet til erfaringsutveksling/praksisrefleksjon og prosjektoppgaven
3) utarbeidelse av en prosjektoppgave over selvvalgt tema knyttet til praksisen. Prosjektoppgaven skrives på grunnlag av data fra praksisoppholdet. Prosjektoppgaven skrives under veiledning og det gis to veiledninger.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.