Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
MAT-6057 Innføring i matematikkdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for matematikk som skolefag:
- læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
- elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
- elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
- vurdering i matematikk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten
- Matematikk R1 (S1+S2)
eller
- Minimum 30 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning
eller tilsvarende
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 15.01.2025
Hva lærer du
Kunnskap
Etter emnet har studenten
- kjennskap til læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
- kunnskap om elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
- kunnskap om elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
- kunnskap om vurdering i matematikk
Ferdigheter
Etter emnet kan studenten
- planlegge og gjennomføre matematikkundervisning som inkluderer elevaktive og utforskende aktiviteter i klasserommet
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
- planlegge og gjennomføre undervisning for å fremme elevenes begrepsdannelse i matematikk
- begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i matematikk
Generell kompetanse
Etter emnet kan studenten
- kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i matematikkundervisning
- samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
- analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, samlinger og tilbud om nettbasert undervisning/veiledning.
Omfang av undervisning:
- Desentraliserte samlinger: én obligatorisk fysisk samling på én dag
- Nettbaserte samlinger: 3-5 samlinger på to timer
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til én desentralisert samling per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Den desentraliserte samlingen vil ha et nettbasert alternativ slik at det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.