Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
LOG-3204 Ervervede språkvansker og dysfagi - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet tar for seg ulike former for ervervede språk-, tale- og kommunikasjonsvansker og svelgevansker, og mulige behandlingsmetoder knyttet til dem. 3 uker praksis i sykehus eller rehabiliteringssenter, optimalt 2 uker om afasi og 1 uke om dysfagi.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Nevrologi og fysiologi relatert til emnet
- Nevrologiske tilstander som fører til ervervede språk-, tale-, og kommunikasjonsforstyrrelser
- Afasi og følgetilstander
- Afasi og flerspråklighet
- Kartlegging og behandling av afasi og følgetilstander
- Traumatisk hjerneskade
- Sosiale kommunikasjonsvansker
- Samtaleanalyse, ASK og kommunikasjonsstrategier
- Dysfagi/svelgevansker hos barn og voksne
Obligatorisk forkunnskapskrav
LOG-3200 Språk og språkvansker
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike typer språklige utfall og andre følgetilstander etter hjerneskade, og hvordan skadens art og omfang kan ha betydning for språklig rehabilitering
- Kjennetegn, kartlegging og behandling/tilrettelegging av nevrologiske tilstander som fører til ervervede språk-, tale-, og kommunikasjonsforstyrrelser
- Følgetilstander ved afasi, kartlegging og behandlingsmåter.
- Afasi og flerspråklighet.
- Dysfagi/svelgevansker hos barn og voksne: fysiologi, ulike undersøkelsesmetoder, tilrettelegging/behandling, og sosiale konsekvenser.
- Andre ervervede hjerneskader, som f.eks. ALS, Parkinson, demens.
- Kjenne til Helsepersonelloven og andre retningslinjer som er relevant for logopedisk og tverrfaglig arbeid med emnets temaer.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Kartlegge, analysere og klassifisere afasi, dysfagi/svelgevansker og andre ervervede hjerneskader.
- Reflektere, beskrive og gjennomføre logopediske tiltak for behandling av afasi, dysfagi/svelgevansker, og andre ervervede hjerneskader.
- Vurdere og igangsette tiltak for følgevansker, inkludert tverrfaglig samarbeid.
- Forstå og vurdere logopediske tiltak etter kliniske vurderinger og medisinske rapporter.
- Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens bakgrunn, interesser og kontekst.
- Implementere lovverk, etiske retningslinjer og evidensbasert kunnskap i praktisk logopedisk arbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Primært norsk, men svensk, dansk og engelsk kan forekomme.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert med fire samlinger á fire dager.