Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
LOG-3203 Stemmevansker - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet stemmevansker tar for seg stemmevansker sett i sammenheng med normale stemmekvaliteter. I uke praksis i form av universitetsklinikk. I tillegg 1 uke valgbar ekstern praksis om stemmevansker eller taleflytvansker.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Gjenkjenne stemmekvaliteter ved egen og andres stemme.
- Stemmehygiene som forebygging av stemmevansker.
- Egen stemmetrening.
- Fonasjon, respirasjon, kropp, artikulasjon.
- Ulike typer stemmevansker og årsaker, inkludert stemmevansker ved Parkinson, og kjønnsinkongruens.
- Nevrologiske og anatomiske forhold som kan ha betydning for utvikling og bruk av stemme.
- Miljømessige faktorer og konsekvenser for stemmevansker og kommunikasjon.
- Kartlegging og behandling av ulike typer stemmevansker.
Obligatorisk forkunnskapskrav
LOG-3200 Språk og språkvansker
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Stemmekvaliteter; klang, omfang, styrke.
- Årsaker og kartlegging av stemmekvaliteter og stemmevansker.
- Hvordan en laryngoscopi-undersøkelse foregår.
- Funksjonelle, organiske nevrogene og psykogene stemmevansker.
- Stemmemiljø og stemmeøvelser som forebygger stemmevansker.
- Nevrologiske og fysiologiske forhold som kan ha betydning for god stemmebruk.
- Ulike tilnærminger til behandling av stemmevansker.
- Hvilke konsekvenser stemmevansker kan ha for kommunikasjon.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Kartlegge, analysere og klassifisere ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter.
- Forstå og vurdere logopediske tiltak etter kliniske vurderinger og laryngoskopi-undersøkelse/medisinsk rapport.
- Utarbeide og gjennomføre logopediske tiltak for behandling av ulike typer stemmevansker og stemmekvaliteter, inkludert veiledning om optimalisering av stemme og stemmemiljø.
- Arbeide systematisk og metodisk variert, tilpasset mottakerens bakgrunn, interesser og kontekst.
Undervisnings- og eksamensspråk
Primært norsk, men svensk, dansk og engelsk kan forekomme.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert med to samlinger på tre dager som er lagt til tredje semester.