| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
LER-3250 Masteremne i samfunnsfag: Historiedidaktikk og historiebruk - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha:
- kunnskap om historiografi, metode og teori innenfor disiplinfaget historie
- inngående kunnskap om metoder og teorier innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk
- inngående kunnskap om hvordan historie og minner brukes i forskjellige sammenhenger
- inngående kunnskap om utviklingen av fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende historiedidaktiske arbeidsmåter, teori og metode i læringsarbeid
- bruke ulike kilder og fremstillinger innenfor en faglig teoretisk ramme til selvstendige undersøkelser av historiebruk
- analysere og forholde seg kritisk til bruk av historie i ulike politiske, sosiale, kommersielle og kulturelle sammenhenger
Kompetanse
Studenten kan:
- analysere historiefaglige fremstillinger og empirisk materiale
- legge til rette for læringsaktiviteter som vekker elevenes undring og interesse
- vurdere ny og tidligere forskning knyttet til relevante tema innenfor fagfeltet historiedidaktikk og historiebruk og nyttiggjøre seg slik kunnskap til egen faglig praksis
- reflektere over etiske problemstillinger i et historiefaglig perspektiv
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges.
Digitale hjelpemidler vil bli utnyttet på de områder der dette er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner er også aktuelle arbeidsformer.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.