Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
LER-3100 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om utvikling av elevers kompetanse i lesing, skriving og muntlighet
- inngående kunnskap om opplæring i lesing, skriving og muntlighet og hvordan denne kan tilpasses ulike elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om flerspråklighet
- inngående kunnskap om utvalgte perspektiver fra norsk og internasjonal forskning om literacy og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og vurdere undervisning i norskfaget som fremmer elevens kritiske tekstkompetanse og metakognisjon
- problematisere hva det vil si å lese tekster kritisk og reflektere rundt forholdet språk og makt
- vurdere forskning på norskdidaktikk og literacy
Kompetanse
Studenten:
- kan anvende avansert faglig og didaktisk kunnskap og skjønn til å styrke flerspråklige perspektiv og skolens demokratiske danningsoppdrag
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisningsformer, slik som individuelt arbeid, arbeid i grupper og forelesinger. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer, slik som lesekonferanser, presentasjon og diskusjon av pensum muntlig og digitalt.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instiuttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.