Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

LER-1452 Kristendom, religion, livssyn og etikk 5-10 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Innholdet i dette emnet retter seg mot KRLE-undervisning på ungdomstrinnet. Sentrale arbeidsmåter, vurderingsformer og didaktiske utfordringer for dette trinnet vil derfor stå sentralt. Emnet vil fordype kunnskapen om religioner og livssyn med vekt på bl.a. komparativ tilnærming til religioner og kristendommens nyere historie. Foruten de sentrale filosofiske spørsmålsområdene vil filosofiske retninger i nyere tid bli vektlagt. Emnet omfatter også samfunnets livssynsutvikling de siste 200 årene. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap innenfor de ulike emnene.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarundervisning, gruppearbeid og selvstudium. Forelesningene vil primært gi oversiktslunnskaper, mens seminarundervisningen vil være en arena der teori møter praksisnære spørsmål. Seminarundervisningen vil gi mulighet for en rekke studentaktive arbeidsmåter.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.