Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
LAN-3900 Diplomoppgave / Masteroppgave - 30 stp
Ansvarlig enhet
Kunstakademiet
Emnetype
Kan ikke tas som enkeltemne. Forbeholdt studenter på studiet Master i landskapsarkitektur.
Studiepoengreduksjon
LAR-3900 Diploma thesis/master’s project 30 stp
Innhold
Diplomforløpet er et selvstendig undersøkelses- og designarbeid, hvor prediplom-rapporten danner metodisk og innholdsmessig utgangspunkt. Arbeidet skal resultere i et omfattende prosjektmateriale, som syntetiserer analyser, feltarbeid, undersøkelser og formgivningseksperimenter. Diplomarbeidet skal være knyttet til arktiske/subarktiske landskap.
Obligatorisk forkunnskapskrav
LAN-3071 Studio 1: Urbane praksiser, LAN-3072 Digitale landskaper, LAN-3081 Studio 2: Landskapspraksiser, LAN-3082 Natursyn og landskapspraksiser, LAN-3091 Studio 3: Territorielle praksiser , LAN-3092 Prediplom
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Avansert kunnskap innenfor landskapsarkitekturen og spesialisert innsikt i arktiske/subarktiske landskap.
- Inngående forståelse av kompleksiteten knyttet til diplomprosjektet og berørte landskap.
- Inngående forståelse av diplomprosjektets historiske, samfunnsmessige, teoretiske og metodiske premisser.
- Inngående forståelse av de naturlige, sosiale, kulturelle og teknologiske forhold som er førende for diplomprosjektet.
Ferdigheter:
- Kunne gjennomføre et omfattende undersøkelses- og formgivningsarbeid av høy landskapsarkitektonisk kvalitet.
- Kunne fremvise en overbevisende beherskelse av fagets teori og metoder.
- Kunne syntetisere analyser, undersøkelser og formgivningseksperimenter til et sammenhengende prosjekt.
- Kunne framvise gode formgivningsevner og forståelse av landskapsarkitekturens kunstneriske dimensjon.
- Kunne formidle prosjektarbeid gjennom avansert bruk av fagets representasjonsformer.
Generell kompetanse:
- Evne til selvstendig å kunne gjennomføre et omfattende landskapsarkitektonisk undersøkelses- og formgivningsarbeid.
- Evne til selvstendig å kunne analysere en kompleks landskapsfaglig problemstilling og identifisere vesentlige formgivningsmessige utfordringer.
- Evne til å kunne reflektere kritisk over egen faglighet og diplomprosjektets samfunnsmessige relevans
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen består primært av individuell veiledning. Studenten tildeles en hovedveileder, som har ansvaret for den individuelle veiledningen. Det arrangeres fem gjennomganger hvor studentene presenterer sine prosjektarbeider i plenum.
Diplomstudenter forventes å arbeide selvstendig med sine prosjekt.
I tillegg til den interne veiledning kan diplomstudentene søke rådgivning hos eksterne eksperter og sakkyndige for ytterligere veiledning. Det gis rom for opptil 10 timers ekstern rådgivning.