Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
KVF-3017 Utvikling av kvensk og finsk skriftspråk - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en generell oversikt over arbeid med språkplanlegging. Det presenterer det finske språkets utvikling som skriftspråk fra 1500-tallet til moderne tider, og presenterer prinsipper for språkplanlegging av finsk i forskjellige tider. Det fokuseres spesielt på utviklingen av finsk som et moderne skriftspråk på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet gjennom bevisst planleggingsarbeid, da finsk fikk utvidet bruk på alle samfunnsområder i Finland.
Emnet presenterer også språkplanlegging av kvensk skriftspråk, og drøfter prinsipper som er fulgt i dette arbeidet. Ved å sammenligne planleggingsarbeid av finsk og kvensk vil man også kunne utdype studentenes innsikt i ulike muligheter som kan velges i språkplanlegging.
Opptakskrav
Fullført bachelorgrad eller tilsvarende. Graden må ha en faglig fordypning på minimum 80 studiepoeng i finsk eller kvensk. Av de 80 studiepoengene (stp.) må 60 stp. være fra 1000-nivå og 20 stp. fra 2000-nivå
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen. Studenter med cand.mag.-grad må ha mellomfag med en snittkarakter på 2,7 eller bedre i kvensk eller finsk.
Søknadskode: 9371 - enkeltemner på masternivå. Du må oppgi hvilket emne du søker opptak til.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har kunnskap om:
- generelle prinsipper i språkplanlegging
- perioder for utviklingen av det finske skriftspråket
- det moderne finske skriftspråket som sammensmeltning av vestlige og østlige dialekter
- retningslinjer for kvensk og finsk språkplanlegging
Ferdigheter
Du kan:
- gjøre rede for det finske skriftspråkets utvikling og utviklingsperioder
- lese tekster skrevet på finsk skriftspråk som representerer ulike perioder
- forklare hvordan det moderne finske skriftspråket er blitt til
- redegjøre for ulike måter å planlegge språk