Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
KVE-2950 Bacheloroppgave i kvensk språk og kultur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Bacheloroppgaven i kvensk språk og kultur er en skriftlig akademisk oppgave under veiledning. Tema for oppgaven velges i samråd med en faglærer, og skal inkludere inledning, behandling og konklusjoner. Du kan velge tema innen kvensk språk, litteratur eller kultur.
Bacheloroppgaven kan skrives på kvensk eller på norsk. Emnet skal styrke evnen til selvstendig prosjektplanlegging, -utvikling og -gjennomføring, samt tekstproduksjon i tråd med standarder i akademisk skriving.
Tema for oppgaven, problemstilling, pensum og en første skisse til disposisjon skal diskuteres med veileder.
Hva lærer du
Etter bestått emne har du følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Du har:
• innsikt i relevant forskningsmetode
• overblikk over noen sentrale teoretiske perspektiver og tolkningsmetoder innen minoritetsforskning • dybdekunnskap om et selvvalgt tema innen kvensk språk, litteratur eller kultur
Ferdigheter
Du kan:
• benytte relevant teori og forskningsmetode for å analysere en spesifikk problemstilling
• planlegge og utforme et avgrenset akademisk prosjekt under veiledning
• plassere forskning av kvener og andre etniske minoriteter i en sosial- og minoritetshistorisk kontekst
Kompetanse
Du kan:
• sette en problemstilling i et teoretisk perspektiv
• reflektere over valg av teori og metode i analysen av problemstillinger som omhandler kvensk språk, litteratur eller kultur
• presentere et faglig innhold med god framstillingsform og på korrekt og fagspesifikt språk
• bruke kvalitetssikrede kilder som er sentrale for faget
• behandle et faglig tema på en etisk forsvarlig måte
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen består av veiledning som gis individuelt og/eller i gruppe. Om det gis gruppeveiledning, må studentene være forberedt på å legge fram problemstillingen og mindre deler av oppgaven til diskusjon der. Studentene vil få individuell veiledning i samband med valg av tema for oppgaven, etter innlevert oppgaveutkast om lag midtveis i semesteret og på hele oppgaven mot slutten av semesteret. Slik individuell veiledning forutsetter at studentene overholder frister satt av faglærer.
Kvalitetssikring:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.