| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
KJE-6100 Prosjektoppgave i kjemi for lærere - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for kjemi
Emnetype
Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, få påfyll eller oppfriske kunnskaper.
Studiepoengreduksjon
KJE-6150 Prosjektoppgave i kjemi for lærere 20 stp
Innhold
Prosjektoppgaven er et selvstendig arbeid på et selvvalgt tema innen kjemi. Oppgaven skal ha relevans for kjemi eller naturfag som skolefag. Oppgaven kan knyttes opp mot kjemididaktikk, men dette er ikke et krav. Oppgaven kan være teoretisk eller praktisk. Total forventet arbeidsmengde på en prosjektoppgave på 10 studiepoeng er 250-300 timer. Sentrale deler av arbeidet er å definere en problemstilling, finne og vurdere relevante kilder, samt planlegge, gjennomføre og dokumentere en selvstendig oppgave innenfor en tidsfrist. Emnet er særlig beregnet på lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, få påfyll eller oppfriske kunnskaper.
Opptakskrav
Forkunnskapskrav: KJE-6101, KJE-1001 eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper: Minst 30 studiepoeng i kjemiemner.
Dersom det er ønskelig å søke på dette emnet, ta kontakt med emneansvarlig Maarten Beerepoot (maarten.beerepoot@uit.no) eller førstekonsulent Elias Haugseth (elias.haugseth@uit.no).
Obligatorisk forkunnskapskrav
KJE-1001 Introduksjon til kjemi og kjemisk biologieller KJE-6101 Innføring i kjemi for lærere
Hva lærer du
Kunnskap
Etter emnet har studenten
- kjenskap til relevante databaser for litteratursøk
- kjenskap til regler for kildehenvisning i vitenskapelig arbeid
- dybdekunnskap innenfor et selvvalgt tema innen kjemi
Ferdigheter
Etter emnet kan studenten
- identifisere og formulere en spesifikk problemstilling som har relevans for kjemi eller naturfag som skolefag
- utføre et grundig litteratursøk og vurdere kilder for relevans og kvalitet
- bruke kilder kritisk og kunne henvise til dem på en korrekt måte
- skrive en akademisk og original oppgave
Generell kompetanse
Etter emnet kan studenten
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en selvstendig oppgave innenfor en tidsfrist
- kommunisere prosjektets problemstilling, prosess og resultater på en klar og tydelig måte både muntlig og skriftlig
- analysere og sammenfatte resultater på en kritisk og sammenhengende måte
- vurdere etiske aspekter rundt oppgaveskriving inklusivt kildevalg og plagiering
Undervisnings- og eksamensspråk
Oppgaven kan skrives på enten norsk eller engelsk.
Undervisning
Individuell studie og veiledning. Veiledningen kan være individuelt eller gruppevis. Studenten har krav på 8 timer veiledning, som inkluderer veiledningsmøter og gjennomlesning av oppgaven.