Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
JMO-3092 Jordmorfaglig praksis 2, føde-barsel - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Klinisk brukerrettet praksis.
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved M-JORDMOR, master i jordmorfag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Praksisemnet er utdanningens 2. praksisperiode og bygger videre på kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse fra JMO-3021, JMO-3091 og JMO-3022.
Jordmorfaglig ekspertise
Kandidatene skal i denne praksisperioden videreutvikle sin kliniske kompetanse i jordmorfag. Det er forventet at studentene har progresjon i handlingskompetanse der de observerer, faglig vurderer og handler i tråd med prinsippene for kunnskapsbasert praksis.
Kommunikasjon, brukermedvirkning og samhandling
Jordmødre har et selvstendig ansvar for oppfølging i normale svangerskap, fødsler og friske nyfødte og barselkvinner. Når det oppstår medisinske komplikasjoner, inngår jordmor i et teamsamarbeid med leger og andre profesjoner. I tverrprofesjonelt samarbeid er god kommunikasjon, samhandling essensielt for god kvalitet. Kandidatene forventes å delta aktivt i faglige diskusjoner og i tverprofesjonelt samarbeid samt inkludere bruker i beslutninger.
Faglig ledelse, fagutvikling, nytenking og kvalitet
Kandidatene sluttfører prosjektarbeid i kvalitetsforbedring (oppstart i JMO-3022)
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskaper
- har inngående kunnskap om kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid i spesialisthelsetjenesten
Ferdigheter
- kan analysere og bruke aktuelle digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
- kan analysere og bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder, beskrive observasjoner og diskutere disse i et profesjonelt språk og med faglig argumentasjon
- kan iverksette begrunnede jordmorfaglige og medisinske tiltak i svangerskap, fødsel og barseltid i samarbeid med bruker, praksisveileder og i et tverprofesjonelt samarbeid med lege og/eller andre aktuelle profesjoner
- kan forebygge og diagnostisere ulike typer fødselsrifter, samt gjennomføre enkel suturering
- kan observere det syke og premature nyfødte barnet, samt legge til rette for foreldrekontakt og samarbeid mellom nyfødtintensiv og føde-/barselavdeling.
- kan delta, og bli ledet i akuttmedisinske situasjoner
- kan bruke relevante metoder for systematisk kvalitetsforbedring
Generell kompetanse
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å støtte fysiologiske, kulturelle og sosiale prosesser i fødsel og barseltid, og bare intervenere når det er nødvendig
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare arbeidskrav på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20
Undervisning
Veiledet klinisk praksis på føde-barselavdeling på kvinneklinikk eller lokalsykehus. Studentene er som hovedregel under veiledning av fast jordmor / faste jordmødre, men kan også veiledes av andre jordmødre, leger eller andre relevante yrkesgrupper i konkrete situasjoner. Studentene går 3-delt turnus, inkludert helgevakter og røde dager. For å få tilstrekkelig tilgang til læresituasjoner i lokalsykehuspraksis må studentene påberegne å bli ringt inn når det er fødende i avdelingen. Praksisarbeidstid blir med det noe uforutsigbar.
Selvstudie inngår i form av arbeidskrav, litteratursøk og lesing av pensum, retningslinjer, forskning og andre relevante kunnskapskilder.