Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
IDR-3920 Vitenskapsteori og metode 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne for søkere som oppfyller opptakskrav til Master idrettsvitenskap. Søkerkode 9371.
Innhold
- Samfunnsvitenskapelige tilnærmingsmåter
- Naturvitenskapelige tilnærmingsmåter
- Kvantitative metoder
- Kvalitative metoder
- Bruk av databehandlingsverktøy
- Fra forskningsskisse til eget masterprosjekt
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i bachelorgraden må være C.
Hva lærer du
Kunnskaper
- Vurdere kritisk egen forskning innen temaområdet, på det nivå som arbeidet med en masteroppgave krever.
- Redegjøre for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
- Kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt.
Ferdigheter
- Anvende relevante tilnærmingsmåter, metoder og teknikker som er aktuelle for å skrive en masteroppgave.
- Utarbeide en prosjektbeskrivelse for masterarbeidet.
- Anvende vitenskapelige metoder.
- Anvende og tolke statistiske analyser.
- Beherske bruk av databehandlingsverktøy.
Generell kompetanse
- Analysere og tolke forskningsartikler.
- Skrive en vitenskapelig forskningsartikkel.
- Formidle forskningsresultater både skriftlig og muntlig.
- Anvende vitenskapelige forskningsmetoder på eget forskningsarbeid innen fagområdet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe undervisning kan foregå på engelsk.
Undervisning
Undervisningen består hovedsakelig av seminar og kollokviearbeid, hvor generell metodekunnskap relateres og konkretiseres til arbeidet med eget masterprosjekt. Det forventes at studentene jobber om lag 375 timer med læringsaktivitetene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet