Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
IDR-3914 Analyse av fysisk aktivitet og idrettsprestasjon - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Dette emnet kombinerer akademisk, praktisk og forskningsbasert kunnskap og ferdighet i metoder for innsamling, analyse og formidling av data relatert til fysisk aktivitet og prestasjon hos mennesker. Emnet skal utvikle forståelse for kunnskapsgrunnlaget for analyse av idrettsprestasjoner og fysisk aktivitet.
I dette emnet gjennomgås:
- Vitenskapelig grunnlag for fysiologiske og psykologiske egenskaper
- Vitenskapelige grunnlag for sammenhengen mellom fysisk aktivitet og folkehelse
- Anvendelse av teknologisk måleutstyr i lab og felt og metoder for måling av bevegelse og prestasjon
- Analyse, bearbeidelse og presentasjon av resultat
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i bachelorgraden må være C .
Søknadskode 9371
Hva lærer du
Kunnskap
- Kunne velge hensiktsmessige analyse- og målemetoder, måleutstyr og protokoller
- Redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for fysiologiske, biomekaniske og psykologiske målemetoder
- Tolke, forstå og iverksette kunnskapsbaserte tiltak basert på fysiologiske og psykologiske målinger
- Forstå betydningen av kalibrering og validering av måleutstyr
Ferdigheter
- Anvende målemetoder av fysisk aktivet og prestasjon i lab og felt, og analysere disse med hensiktsmessige metoder.
- Anvende metodologisk, fysiologisk, psykologisk og biomekanisk kunnskap for å oppnå valide målinger
- Bearbeide og formidle analyser og tolkninger av innsamlet data.
Generell kompetanse
- Drøfte, reflektere og kritisk vurdere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet med utgangspunkt i vitenskapelig arbeid
- Kritisk kunne vurdere fagkunnskap og målemetoder ut fra målgruppe
- Reflektere over og begrunne valg av måle- og analysemetoder