Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2025

HIS-2022 Fordypningsoppgave for lektorutdanninga, trinn 8-13, studieretning historie - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt og obligatorisk for studenter på lektorutdanninga, studieretning historie.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Det meste av emnet baserer seg på et selvstendig arbeid, der pensum knyttes til det tema for fordypningsoppgave som studenten har valgt. Emnet skal være forskningsbasert. Oppgavetema og veileder godkjennes og bestemmes ut fra tema og tilgjengelig veilederkapasitet. Emnet kan spore studenten inn mot et forskingsfelt som kan være utgangspunkt for mastergradsoppgaven, men skal samtidig være et ferdig produkt som er gjenstand for vurdering på 2000-nivå.

Opptakskrav

Fullført 60 studiepoeng på 1000-nivå i historie.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om:

Ferdigheter

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller intregrere studenter med annen morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på andre språk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Felles samlinger med diskusjon og kollektiv veiledning av kursleder. Det vil holdes minimum tre slike samlinger. I tillegg skal studentene knyttes til en individuell veileder.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.