Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HIS-1025 Norge og den andre verdenskrigen - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en allmenn innføring i temaet Norge under andre verdenskrig, men gir også innsikt i andre verdenskrig på Nordkalotten. Det blir særlig lagt vekt på seks hovedtema:
- Stormaktspolitisk bakgrunn og rammer
- Militære og politiske strategier
- Krigsøkonomi
- Fanger, forfølgelse og flukt
- Infrastrukturbygging
- Frigjøringen i et norsk og internasjonalt perspektiv
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199.
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten skal:
- ha kjennskap til stormaktspolitiske posisjoner knyttet til Norge 1936-1940, og kunne sette «Operation Weserübung» i perspektiv
- kjenne til betydningen av «Operation Barbarossa» for Norge, og kunne beskrive hovedtrekkene ved krigføringen på Nordfronten
- kjenne til organiseringen av det tyske og norske okkupasjonsregimet, og den omlegging av økonomi og infrastruktur som fant sted under okkupasjonen
- ha oversikt over kategorier av fanger, årsaker til forfølgelse folkeforflytninger, tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms, samt kjennskap til flyktningetrafikken
- kjenne til norske og allierte myndigheters krigspolitikk overfor det okkuperte Norge
- kunne sette den allierte frigjøringen av Norge i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter:
Studenten skal:
- ha innsikt i og kunne beskrive sentrale sider ved Norges posisjon under andre verdenskrig og ved okkupasjonen
- kunne identifisere og analysere enkelte faglige posisjoner knyttet til de hovedtemaene som emnet tar opp, og drøfte disse i skriftlig form
- kunne skrive et faghistorisk arbeid som formidler og drøfter utvalgt faglitteratur om Norge under andre verdenskrig, herunder okkupasjonsregimet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk: Norsk
Eksamensspråk: Norsk (engelsk etter søknad).
Undervisning
Undervisningen er delt i seks hovedtema. Hvert hovedtema er delt inn i to bolker, slik at kurset til sammen består av 12 bolker eller steg. Det gis videobasert undervisning til hver bolk, normalt en til tre videoer av varierende lengde. Forelesningene er tilgjengelige gjennom UiTs nettbaserte læringsplattform Canvas.
Til hvert hovedtema blir det lagt ut øvingsoppgaver, tekster og nettlenker som er relevant for forelesninger, oppgaveskriving og fordypning. Arbeidskrav vil bli kommentert av faglærer.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.