Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HIS-1010 Russland er et annet sted. Russisk og sovjetisk historie 1861-2015 - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er nettbasert og inngår i bachelorgraden i Russlandsstudier. Emnet kan inngå i bachelorgraden i historie og i lektorutdanningen 8-13 (studieretning historie), samt andre fagkombinasjoner.
Emnet kan tas som enkeltemne, og passer som støtteemne til samfunnsvitenskapelige disipliner som for eksempel statsvitenskap.
Innhold
Russland er verdens største land. Gjennom tidene har det erobret et stort mangfold av folk og områder og ekspandert til et imperium med et mektig statsapparat. De politiske regimene har imidlertid blitt utfordret og styrtet gjennom voldsomme opprør og revolusjoner. Elitens visjoner har ofte blitt korrumpert og ødelagt. Sovjetunionen ville bygge verdens første sosialistiske samfunn, men endte opp som et totalitært system. Demokratiseringen i kjølvannet av Sovjetunionens oppløsning utviklet seg til et autoritært og militant regime.
'Russland er et annet sted' følger russisk/sovjetisk historie fra opphevelsen av livegenskapet i 1861, via Oktoberrevolusjonen i 1917 og opprettelsen av sovjetstaten - til oppløsningen av denne staten i 1991 og etableringen av Den russiske føderasjonen. Emnet gir innblikk i de politiske, økonomiske og sosiale transformasjonene og diskuterer viktige særtrekk ved Russlands/Sovjetunionens historie.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
studenten har kunnskap om:
- hovedtrekk ved russisk/sovjetisk historie fra opphevelsen av livegenskapet (1861) fram til vår egen tid (2015).
- Viktige problemer i og særtrekk ved Russland/Sovjetunionens historie.
Ferdigheter
studenten kan:
- redegjøre for særtrekk og vendepunkter i nyere russisk historie, både skriftlig og muntlig.
- aktualisere historisk kunnskap i forbindelse med hendelser og utviklingstrekk ved det russiske samfunnet i dag.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket skal normalt være norsk. For å oppnå instrumentelle mål om å utvikle kompetanse i engelsk fagspråk hos norskspråklige studenter og/eller intregrere studenter med annen morsmål enn norsk/annet skandinavisk språk, kan undervisningsspråket også være engelsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på andre språk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Emnet er nettbasert. Undervisningen er delt i ti bolker, som igjen har flere undertemaer. Det gis videobasert undervisning til hver bolk, normalt to til fire videoer av varierende lengde. Forelesningene er tilgjengelige gjennom UiTs nettbaserte læringsplattform Canvas.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.