| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-8020 Analyse av registerdata i forskning - 2 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Other applicants apply for the right to study by June 1st for courses that are taught in the fall semester and December 1st for courses that are taught in the spring semester. Application is sent through SøknadsWeb. Please use the appliction code "9301 - Singular courses at the PhD level". If granted admission to the course students must register for class and exam in Studentweb by September 1st for autumn semester and February 1st for spring semester.
Ph.d.- og forskerlinjestudenter, eller kandidater med bestått 5-årig (eller 3+2 år) mastergrad kan ta emnet.
Eksterne ph.d.- og forskerlinjestudenter må dokumentere fra sitt universitet at de er tatt opp på ph.d.-programmet eller forskerlinjen. Andre søkere må i søknad legge ved dokumentasjon som viser bestått mastergrad.
Anbefalte forkunnskaper er HEL-8024 Quantitative research methods eller tilsvarende kunnskaper.
Hva lærer du
- diskutere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt beskrive effektstørrelser brukt ved de ulike typene design.
- kjenne de viktigste norske sykdomsregistre og hvordan de er juridisk regulert.
- kjenne til styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning.
- forklare en "Directed acyclic graph" (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAGs.
- diskutere metoder brukt ved kausal modellering.
- ta i bruk samt vurdere fordeler og ulemper av ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet.
- analysere data ved bruk av "propensity score", samt vite når det er hensiktsmessig å bruke "propensity score".
- kunne utføre og tolke lineære og logistiske regresjonsanalyser
- identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene.
- kjenne til hvordan man publiserer effekter i studier basert på registerdata, fra design via materiale, metode, resultat og diskusjon til konklusjon.