Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-6325 Praksisveilederutdanning for barnevernet - 10 stp
Ansvarlig enhet
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Emnetype
Emnet er ei videreutdanning på masternivå, som går over ett semester.
Studiepoengreduksjon
HEL-6332 Veiledningskompetanse for helse - eller sosialvitenskapelig utdanning og helsetjeneste 5 stp
Innhold
Utdanningen legger vekt på å skape sammenheng mellom teori og kunnskap om veiledning på den ene siden og praktisk veilederkompetanse og ferdigheter på den andre. Undervisningen legger opp til praktiske øvelser og trening på ferdigheter slik at studentene kan bli dyktige praksisveiledere. Videreutdanningen skal stimulere og øve opp kandidatene til en kunnskapsbasert, analytisk, og trygg tilnærming til egen utøvelse av veiledning.
Opptakskrav
- Søkere må ha fullført bachelor eller tilsvarende treårig utdanning i barnevern eller sosialt arbeid
- Studenter med annen utdannelse av minimum tre års omfang og med relevant faglig fordypning innenfor barnevernsfeltet gis også opptak
- Dokumentert minimum 50 % stilling innenfor kommunalt-, statlig- eller privat barnevern ved oppstart av, og under videreutdanningen
- Minimum to års erfaring fra arbeid i kommunalt-, statlig- eller privat barnevern.
Videreutdanningen har maksimalt 30 studieplasser, men tilbys ikke dersom færre enn ti søkere takker ja til tilbud om opptak. Ved flere kvalifiserte søkere enn studiepalsser prioriteres de etter følgende rekkefølge:
Søkere som kan dokumentere at de har:
- Relevant arbeidserfaring fra kommunalt-, statlig- eller privat barnevern utover to år
- Master i barnevern eller sosialt arbeid
- Relevant kompetanseprogram og/eller kurs
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 01.12.24
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper, teorier og tradisjoner innen veiledning
- inngående kunnskap om praksisveileders rolle og funksjon
- inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- kunnskap om ulike metoder
- kunnskap om forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, tilrettelegge for og gjennomføre veiledning av praksisstudenter
- anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer
- observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding
- planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- planlegge og gjennomføre vurderingssamtale i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser
- foreta løpende skikkethetsvurdering
- kunne analysere og kritisk reflektere over egen veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk vurdere egen veiledning og reflektere over egen veilederrolle og ansvar
- begrunne egen veiledningspraksis og knytte den til teori
- identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- samarbeide med praksisstudentenes utdanningsinstitusjon
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Videreutdanninga består av tre fysiske samlinger (tre dager, tre dager, to dager). Samlingene vil bestå av forelesninger og ulike former for studentaktivitet.