Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-6323 Barn og psykisk helse 0 – 12 år - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Videreutdanningen skal gi studentene en innføring i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot barn fra 0-12 år. Det blir gitt forelesninger på aktuelle temaer knyttet til spedbarn, små barn, skolebarn og foreldre. Studentene skal få kunnskap om hva som utgjør viktige risikofaktorer og beskyttende faktorer i forhold til barns psykiske helse.
Temaer:
- Barn og unge i lavinntektsfamilier
- Barn som lever i familier med høyt konfliktnivå/familievern
- Intellektuell utvikling - forebygging og intervensjon
- Tidlig utvikling - psykisk helse
- Mobbing
- Engstelige og triste barn - internaliserte vansker
- Barn som pårørende
- Samhandling og tverrfaglig arbeid
- Hvordan forebygge atferdsvansker
- Virksomme tiltak
- Gode og vonde hemmeligheter
- Samtaler med barn
Videreutdanningen passer godt for fagpersoner som har erfaring fra arbeid med barn, for eksempel fra skole, barnehage, helsetjeneste eller barnevern.
Opptakskrav
Bachelor eller annen tilsvarende utdannelse med 3 års varighet (180 studiepoeng) fra pedagogisk-, helse- eller sosialfaglig område.
Søknad om opptak registreres i EVU-web.
Søknadsfrist 01.12.24
Hva lærer du
Etter bestått videreutdanning skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Studenten skal ha inngående kjennskap til kunnskapsgrunnlaget for forebygging og helsefremming for barn og deres familie.
- Studenten skal ha inngående kunnskap om relevante teorier og spesielt sentrale faktorer (både risiko og beskyttende) som har betydning for barns psykiske helse.
- Studenten skal ha inngående kjennskap til relevant og nyere forskning på feltet barn og psykisk helse.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne identifisere, vurdere og analysere risiko- og beskyttende faktorer for barns psykiske helse.
- Studentene skal kunne vurdere og anbefale ulike forebyggende og helsefremmende tiltak ut fra informasjon om barnets behov, problemområder og tilgjengelig kunnskapsgrunnlag om hva som kan være virksomme tiltak.
Generell kompetanse:
- Studentene skal kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter om forebygging i møte med problemstillinger knyttet til barn psykiske helse, hvilke sentrale faktorer er det viktig å ha kunnskaper om, hva beskriver den forskningsbaserte kunnskapen om hva som kan være til hjelp. Her skal studentene både vise evne til refleksjon og kritisk tenkning.