Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-6100 Vold i nære relasjoner - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som selvstendig emne, og er et videreutdanningstilbud på masternivå. Kan ikke tas som enkeltemne. Søknadsfrist 15. april i UiTs søknadsweb.
Forkunnskapskrav: Bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag, for eksempel sykepleie, ergoterapi, radiograf, fysioterapi, vernepleie, sosionom eller fysioterapi. Relevant praksiserfaring anbefales
Rangering i forbindelse med opptak til emnet skjer på bakgrunn av loddtrekning.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet vektlegger kunnskaper ferdigheter og generell kompetanse når det gjelder sentrale områder, begreper og problemstillinger innenfor arbeid med vold i nære relasjoner. Disse er:
- Ulike perspektiver på vold som fenomen
- Barn med skadelig, voldelig- og/eller seksuell adferd
- Seksualisert vold (voksne/barn)
- Selvmord og selvskading i et voldsperspektiv
- Vold i innvandrer- om minoritetsfamilier
- Ansatte utsatt for vold i sitt arbeid
- Bekymringssamtaler og dialogisk samtalemetode (DCM) i møte med barn
- Tverrfaglig samarbeid og hjelpetiltak
Hva lærer du
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
- Har avansert kunnskap om vold i nære relasjoner som fenomen
- Har avansert kunnskap om vold og seksuelle overgrep som fenomen
- Har inngående kunnskap om vold i et kulturelt- og minoritetsperspektiv
- Har avansert kunnskap om selvskading og selvmord i et voldsperspektiv
- Har inngående kunnskap om forebygging av vold i nære relasjoner
- Har inngående kunnskap om forebygging av vold i klientarbeid
- Har avansert kunnskap om dialogisk samtalemetode i møte med barn
- Har inngående kunnskap om det lokale og sentrale hjelpeapparatet
Ferdigheter:
- Kan systematisere og analysere observasjoner i møte med personer som er utsatt for vold i nære relasjoner.
- Kan analysere og systematisere observasjoner og anvende disse i forebygging (sekundær- og tertiærforebygging) av vold i nære relasjoner.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og praksis når det gjelder arbeid med vold og seksuelle overgrep.
- Kan anvende teoretiske prinsipper fra dialogisk samtalemetode i praktisk samtale med barn og voksne
- Kan i samarbeid med bruker/pasient og pårørende kartlegge og analysere hjelpetiltak og relevant lokalt eller sentralt hjelpeapparat.
- Kan i samarbeid med kollegaer analysere og iverksette tiltak for å forebygge vold i arbeid med klienter/pasienter
- Kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om kulturelle forhold i møte med voldsutsatte og utøvere av vold med minoritetsbakgrunn
- Kan analysere teori om selvskading, selvmord og vold, og se dette i en fagligteoretisk sammenheng
Generell kompetanse:
- Kan analysere relevant forskning og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til vold i nære relasjoner.
- Kan bidra til kompetanseheving i praksisfeltet når det gjelder kunnskap om vold i nære relasjoner.
- Har evne til refleksjon og kritisk tekning rundt etablering av tiltak overfor mennesker som utsettes for eller utøver vold i nære relasjoner
Gjennomført studie vil gi et grunnlag for å delta i arbeidet med personer som har opplevd vold eller utsetter andre for vold.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.