Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-3967 Masteroppgave i helsesykepleie - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Kunnskap
- har inngående kompetanse om kliniske studier som forskningsmetode.
- har avansert kunnskap innen fagområdet generelt og spesialisert innsikt i et avgrenset område.
- kan anvende og diskutere fagområdets vitenskapelige teori og metoder.
- kan analysere og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagets egenart, forskning og teori.
Ferdigheter
- kan anvende, analysere og fortolke teorier og relevante metoder
- kan gjennomføre et avgrenset vitenskapelig arbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer under veiledning.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse i forhold til egne faglige resonnementer.
- har evne til faglig selvstendighet gjennom å planlegge, gjennomføre og rapportere et prosjekt.
Generell kompetanse:
- kan identifisere aktuelle forskningsområder og forskningsetiske problemstillinger, og bidra til utvikling av ny kunnskap innen helsesykepleiefaget.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Forberedende arbeid knyttet til masteroppgaven starter fra første studieår gjennom tilrettelagte seminarer slik at studentene tidlig kan orientere seg mot tema og problemstilling innen fagområdet.
Studentene skal i løpet av 5. og 6. semester ha fremlegg av eget mastergradsarbeid, samt være opponent for medstudenter.
Studentene presenterer sentrale problemstillinger knyttet til eget arbeid til diskusjon i studentgruppen. Arbeidsformen i seminarene veksler mellom presentasjon og diskusjon. Studentene får tilbakemelding på sitt prosjekt fra opponent og øvrige deltakere. En vitenskapelig ansatt er ansvarlig for oppgaveseminaret og vil være til stede ved framleggene.
Det gis veiledning på oppgaven. Veiledningen tas ut i løpet av normert studietid.