| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2025
HEL-3966 Masteroppgave i nevrologisk fysioterapi - 40 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig faglig arbeid som avslutter master i fysioterapi. Emnet er det største enkeltemnet i studiet og gir et uttrykk for studentens læringsutbytte gjennom hele studiet med hensyn til å anvende teoretiske, forskningsetiske og metodiske kunnskaper i utvikling av aktuelle forskningsspørsmål og arbeid med en fagspesifikk problemstilling.
I arbeidet med masteroppgaven skal studentene nyttiggjøre seg kunnskap fra studiets øvrige emner gjennom systematisk og selvstendig arbeid med et selvvalgt tema innenfor rammen av studiets læringsmål.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
KunnskapStudenten kan
- redegjøre for og anvende et betydelig tilfang av avansert kunnskap og begreper innen helsefag generelt og i studieretningens fagområde spesielt.
- anvende og diskutere vitenskapelig teori og metoder med særlig relevans for eget fagområde.
- analysere og drøfte faglige tema ut fra teoretiske perspektiv og forskning på området.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse i egne faglige resonnementer.
- utvikle en selvformulert faglig problemstilling av betydning for studieretningens fagområde.
- anvende relevante metoder for forskning/utviklingsarbeid for å gjennomføre et avgrenset prosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- framstille faglige, teoretiske, metodiske og empiriske emner klart, presist og konsistent i en akademisk tekstform.
- gjennomføre innsamling/utvikling og analyse av relevant grunnlagsmateriale etter vitenskapelige kriterier.
Generell kompetanse:
Studenten kan
- identifisere og drøfte faglige og forskningsetiske problemstillinger.
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye måter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
- formidle omfattende selvstendig arbeid med bruk av fagområdets uttrykksformer.
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
- kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
Masterprosjektet er et selvstendig arbeid som gjennomføres under individuell veiledning. Studentene skal i løpet av 5. og 6. semester delta i veiledningsseminarer med fremlegg av eget mastergradsarbeid samt opposisjon til medstudenter.
Studentene presenterer sentrale problemstillinger knyttet til eget arbeid til diskusjon i studentgruppen. Arbeidsformen i seminarene veksler mellom presentasjon og diskusjon. Studenten får tilbakemelding på sitt prosjekt fra opponent og øvrige deltakere. En vitenskapelig tilsatt er ansvarlig for oppgaveseminarene og vil være til stede ved framleggene.
Det gis individuell veiledning på oppgaven. Veiledningen tas ut i løpet av normert studietid.